تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...

تونی بلر: خروج آمریکا از افغانستان خطرناک و غم انگیز بود

نخست وزیر پیشین انگلستان در واکنش به خروج آمریکا از افغانستان و سلطه طالبان بر این کشور، تصمیم خروج آمریکا را خطرناک و غم انگیز توصیف کرد.

کد خبر: ۱۰۵۷۷۶
۱۰:۴۷ - ۳۱ مرداد ۱۴۰۰

تونی بلر

دیدارنیوز - به نوشته گاردین، تونی بلر، نخست وزیر سابق انگلیس که به نیروهای انگلیسی دستور پیوستن به تهاجم تحت رهبری آمریکا به افغانستان را صادر کرد، در مقاله‌ای طولانی که دیشب در وب سایت وی منتشر شد، نوشت: خروج شتابزده یک تصمیم "غم انگیز، خطرناک و غیر ضروری" بود که اهداف غرب را تضعیف کرد.

نخست وزیر اسبق انگلیس گفته است: اکنون یک وظیفه اخلاقی برای نیروهای غربی وجود دارد اینکه تا خروج همه افراد واجد شرایط، در افغانستان بمانند.

وی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را متهم کرد که تحت تاثیر "یک شعار سیاسی نامطلوب در مورد پایان دادن به جنگ های ابدی " قرار گرفته، در حالیکه تعامل ما در سال ۲۰۲۱ فرسنگها با تعهد ما در ۲۰ یا حتی ۱۰ سال قبل فرق دارد.

او می‌نویسد: "ترک افغانستان و مردم آن غم انگیز، خطرناک و غیر ضروری است، نه به نفع آنها و نه به نفع ما است."
وی افزود: تصمیم برای بازگرداندن افغانستان به همان گروهی که جنایات ۱۱ سپتامبر از آن برخاسته بود و به گونه‌ای که به نظر می‌رسد تقریباً برای تحقیر ما طراحی شده است، این سوال را در ذهن همه متحدان و دشمنان به وجود آورده که "آیا غرب اراده استراتژیک خود را از دست داده است؟"

وی گفت: جهان در حال حاضر از وضعیت غرب مطمئن نیست، زیرا بسیار واضح است که تصمیم برای خروج از افغانستان در این راه نه با استراتژی کلان و نه با سیاست اتخاذ شده است.

وی از ایالات متحده و بریتانیا خواست لااقل به تعهدات خود در قبال افغان‌هایی که به آنها کمک کرده‌اند عمل کنند، در شرایطی که این نگرانی وجود دارد که ممکن است فقط چند روز دیگر فرصت خروج پروازها از کشور وجود داشته باشد. رئیس جمهور بایدن پیام‌های متفاوتی در مورد مدت زمان ارائه برنامه تخلیه داده است و بعید است که انگلیس بتواند پس از خروج ارتش آمریکا به روند خروج ادامه دهد.

بلر می نویسد: ما باید خارج شویم و به کسانی که مسئولیت آنها را داریم پناه دهیم - آن افغان‌هایی که به ما کمک کردند و در کنار ما ایستادند و حق دارند از ما بخواهند که در کنار آنها باشیم.

وی افزود: نباید ضرب‌الاجل‌های ساختگی خلق کنیم،  یک تعهد اخلاقی داریم که تا زمانی که همه کسانی که نیاز به خروجشان هست خارج نشوند، به آن پایبند باشیم و ما باید این کار را نه با کینه، بلکه از روی احساس عمیق انسانیت و مسئولیت انجام دهیم.

بلر گفت: عدم مشورت با انگلیس قبل از خروج نشان از افول قدرت ما در صحنه جهانی دارد.

او می گوید: برای بریتانیای خارج از اروپا با پایان مأموریت افغانستان بدون مشورت و اطلاع از سوی بزرگترین متحد ما باید تأمل جدی داشته باشیم. ما هنوز آن را نمی‌بینیم اما ما در خطر سقوط به سطح دوم قدرت جهانی هستیم. شاید برای ما مهم نیست اما حداقل باید یک تصمیم راسخ گرفت.
وی گفت که روسیه، چین و ایران این شرایط را شاهد هستند و از آن سوءاستفاده خواهند کرد. وعده‌های غرب به عنوان "ارز ناپایدار" تلقی خواهد شد.

بلر همچنین به اشتباهاتی در نحوه انجام ماموریت افغانستان از سال ۲۰۰۱ اعتراف کرد و گفت: ما چشم انداز حمایت از تعهد اساسی در تبدیل افغانستان از یک دولت تروریستی شکست خورده به یک دموکراسی کارآمد در حال بهبود را نادیده گرفتیم. ممکن است این جاه طلبی بیجا بود، اما این یک آرزوی واهی نبود.

وی گفت: شکی نیست که طی سالها اشتباهاتی انجام دادیم که برخی از آنها جدی بودند. اما واکنش به اشتباهات ما متأسفانه اشتباهات بعدی بود. امروز ما در حال و هوایی هستیم که به نظر می‌رسد آوردن دموکراسی توهم ایجاد یک آرمان شهر است و مداخله تقریباً به هر نوعی،  یک کار احمقانه.
وی از انگلیس، تحت ریاست گروه کشورهای G۷، خواست تا متعهد به هماهنگی کمک به مردم افغانستان "و محاکمه رژیم جدید" باشد.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی