تیتر امروز

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد
گفت و گوی دیدار در برنامه جامعه پلاس با یک جامعه شناس:

حسام سلامت:در حال تجربه جنگ داخلی هستیم/سرنوشت جنگ،می‌تواند آینده ما را تعریف کند/ جامعه چندبار به حاکمیت فرصت تغییر داد

"جامعه پلاس" عنوان برنامه جدیدی از دیدارنیوز است که ذیل این برنامه همه دغدغه‌های اجتماعی مانند زنان، محیط زیست، آسیب‌های اجتماعی، مهاجرت، حاشیه نشینی و ..با حضور کارشناسان تحلیل و بررسی می‌شود.

چرا آمار ابتلا و فوتی‌های کرونا در ایران واقعی نیست؟

یک اپیدمیولوژیست گفت: ما تعداد زیادی از موارد بیماری کرونا را تشخیص نمی‌دهیم و به عبارتی موارد ما بیش از چیزی است که گزارش می‌کنیم. پس نه تعداد مرگ‌ها و نه تعداد ابتلا‌ها واقعی نیست.

کد خبر: ۱۰۳۹۹۹
۰۹:۲۸ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۰

آمار ابتلا و فوتی‌های کرونا در ایران

دیدارنیوز ـ دکتر مسعود یونسیان اپیدمیولوژیست اظهار کرد: نکته‌ای که در مورد آمار‌ها از گذشته ثابت بوده و خلاف‌گویی نیست، این است که آنچه به عنوان ابتلا و متعاقب آن به عنوان مرگ‌های ناشی از کرونا گزارش می‌کنیم، بر اساس توصیه سازمان بهداشت جهانی، آن‌هایی است که تست PCR مثبت داشته‌اند و این یعنی تست برایشان درخواست شده و نتیجه مثبت شده است و تست PCR هم به شیوه درستی انجام شده است.

یونسیان گفت: با این فرض در یک ماه و نیم گذشته حدود ۶ یا ۷ درصد از تست‌هایمان مثبت می‌شد. یعنی به ازای هر یک مریض ۱۵ یا ۱۶ تست انجام می‌دادیم. در روز‌های اخیر این عدد به کمتر از ۳ تست به ازای هر بیمار رسیده است و این یعنی بیش از ۴۰ درصد تست‌های ما مثبت می‌شود و این اصلا خبر خوبی نیست.

وی افزود: معنای آنچه گفته شد این است که تعداد زیادی از موارد بیماری را تشخیص نمی‌دهیم و به عبارتی موارد ما بیش از چیزی است که گزارش می‌کنیم.

این اپیدمیولوژیست ادامه داد: از طرفی مرگ‌هایی هم که به عنوان مرگ قطعی کووید۱۹ اعلام می‌کنیم، همان‌هایی است که تست‌شان مثبت شده است؛ پس نه تعداد مرگ‌ها و نه تعداد ابتلا‌ها واقعی نیست. البته واقعی نبودن به معنای گزارش جعلی نیست؛ بلکه بر اساس تعریف ارائه‌شده می‌بایست تعداد تست بیشتری انجام می‌دادیم، اما به هر دلیلی این اتفاق نیفتاده است.

یونسیان ادامه داد: این نکته را در گزارش سازمان ثبت احوال هم می‌بینید که تعداد مرگ‌هایی که در سال ۹۹ به کشور اضافه شده، بسیار بیش از مرگ‌های قطعی اعلام شده کرونا است و این را هم می‌توان با مراجعه به درگاه رسمی سازمان ثبت احوال مشاهده کرد.

وی با اشاره به اینکه با توضیحات داده‌شده، زمان رسیدن به اوج پیک پنجم مشخص نیست، تصریح کرد: از طرفی تعداد مرگ‌ها معمولا مدتی بعد از افزایش تعداد موارد افزایش می‌یابد و باز هم پس از آن کاهش می‌یابد؛ بنابراین تا زمانی که تعداد مواردمان نزولی نشود انتظار کاهش مرگ و میر بیهوده است.

او گفت: از پیک چهارم و پنجم شاهد این بوده‌ایم که اول موارد ابتلا و پس از آن مرگ و میر زیاد شده است که این موضوع در پیک‌های اول و دوم چنین نبود و این ناشی از گزارش‌دهی ناکامل ما بود.

این اپیدمیولوژیست تاکید کرد:، چون نمی‌توانیم بگوییم نقطه اوج شناسایی بیماران در پیک پنجم چه زمانی خواهد بود، لذا در مورد نقطه اوج مرگ و میر کرونایی هم نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم. هر زمان سرازیر شدن موارد ابتلا را مشاهده کردیم و این روند چند روز پیاپی به طول انجامید، آن وقت می‌توان با اطمینان گفت که یک یا دو هفته بعد شاهد کاهش تعداد مرگ‌ها هم خواهیم بود.

وی درباره اینکه آیا بروز پیک ششم کرونا محتمل است یا خیر، بیان کرد: خیلی نمی‌توان پیش بینی کرد. شرایط وابسته به متغیر‌های متفاوتی از این قبیل است که واریانت لامبدا و یا واریانت جدید دیگری به کشور ما می‌رسد یا خیر، سرعت واکسیناسیون به چه شکل خواهد بود، واریانت‌های جدید چقدر در برابر واکسن‌هایی که زدیم مقاوم خواهند بود و... بنابراین؛ تعداد مجهولات از معلومات ما بیشتر است.

این اپیدمیولوزیست تصریح کرد: آنچه که مسلم است این است که باید با حداکثر سرعت واکسیناسیون را ادامه دهیم؛ زیرا در وهله اول مشخص است که علی‌رغم اینکه واریانت دلتا نسبت به واکسن تا حدودی مقاوم است، اما با واکسیناسیون، موارد پیشرفته بیماری به شدت کاهش می‌یابد و همچنین واکسن زدن احتمال بروز جهش‌های جدید را کاهش می‌دهد؛ بنابراین اگر سرعت واکسیناسیون که اخیرا افزایش یافته پایدار بماند و بتوانیم به درصد قابل توجهی از مردم واکسن بزنیم و تا آن زمان موج جدیدی رخ ندهد، ان‌شاءالله پیک ششم هم رخ نخواهد داد یا با شدت کمتری خواهد بود.

یونسیان در ادامه به گونه کرونای لامبدا هم اشاره کرد و گفت: واریانت لامبدا فعلا برای ما خیلی نگرانی ندارد؛ زیرا غیر از آمریکای جنوبی در بقیه کشور‌ها سرعت شیوع بالایی نداشته است؛ بنابراین فعلا دغدغه جدی ما نیست، ولی باید همیشه نگران باشیم و شرایط را رصد کنیم و به تعداد کافی توالی‌یابی ژنتیکی انجام دهیم که البته آن هم متاسفانه به شکل کافی در کشور انجام نمی‌شود.

منبع: ایسنا
برچسب ها: آمار کرونا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی