تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

با چه افرادی ازدواج نکنیم؟

در جامعه‌ای که در آن نشانی از خانواده سالم یافت نشود، میزان طلاق افزایش می‌یابد و کم‌کم جامعه به سمت جامعه‌ای متزلزل حرکت خواهد کرد.

کد خبر: ۱۰۳۸۳۱
۱۰:۴۱ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

با چه افرادی ازدواج نکنیم

دیدارنیوز ـ خانواده مسئله‌دار در اثر ازدواج‌های ناموفق به وجود می‌آید. در این نوع خانواده‌ها، مرز‌ها نامشخص و مبهم است و در حل مشکلات با دشواری‌های زیادی مواجه هستند. در حالی که اگر از همان ابتدای انتخاب همسر، دقت بیشتری صورت گیرد و ملاک‌های صحیحی برای انتخاب شریک زندگی در نظر گرفته شود، این آسیب‌ها به حداقل می‌رسد و ازدواج‌های مطلوبی در سطح جامعه شاهد خواهیم بود.

نشستی با عنوان بررسی «ملاک‌های اشتباه در انتخاب همسر» و با حضور کارشناسان و مشاوران خانواده به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی همدان برگزار شد و برخی پیامد‌های انتخاب اشتباه و نادرست همسر مورد بررسی قرار گرفت.

یک مشاور خانواده در این نشست با تأکید برای اینکه بلافاصله بعد از هر شکست عاطفی نباید وارد رابطه‌ای دیگر شد، گفت: در این شرایط افراد باید حدود ۶ ماه تا ۲ سال وارد رابطه‌ای جدید نشوند تا آسیب مورد نظر ترمیم یابد، متأسفانه وجود برخی خلأ‌ها موجب می‌شود فرد به‌زودی به دنبال جایگزین باشد.

لیلا علیخانی با بیان اینکه عدم شناخت و آگاهی از خود یکی از بزرگترین اشتباه‌ها در ازدواج است، اظهار کرد: بسیاری از زوجین بدون شناخت وارد زندگی مشترک می‌شوند و همین امر باعث بروز یک انتخاب اشتباه شده و در پی آن یک زندگی با همان آسیب‌ها ساخته می‌شود.

وی چشم‌وهم‌چشمی را یکی دیگر از ملاک‌های انتخاب اشتباه در ازدواج دانست و بیان کرد: در مواردی نیز افراد بیشتر به ظواهر تمرکز می‌کنند و یا اینکه رفاه را به عنوان گزینه اولیه ترجیح می‌دهند.

اهمیت شناخت نیاز‌های جنسی زوجین

علیخانی بابیان اینکه شناخت نیاز‌های جنسی قبل از ازدواج بسیار مهم است، گفت: اگر خانم‌ها و آقایان قبل از اینکه وارد رابطه شوند، تفاوت‌های زنان و مردان را یاد بگیرند بسیاری از مشکلات حل می‌شود، چون بسیاری از مسائل و مشکلات در ازدواج از این مسئله نشأت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه خلأ عاطفی در برخی از دختران و پسران موجب ارتباط با جنس مخالف می‌شود، ادامه داد: در برخی از نوجوانان و جوانان به دلیل عدم اشباع عاطفه از سوی پدر و مادر به سوی جنس مخالف می‌روند و این موضوع در دختران به‌ویژه دختران با نیاز محبت تماسی (نوازش) بیبشتر دیده می‌شود.

این مشاور خانواده تصریح کرد: یک خانم در زمان بلوغ، نیاز شدیدی به پذیرفته شدن جسمی دارد و اگر در این زمینه پس زده شوند، با اولین تماس به دام افتاده و حتی مورد سوءاستفاده و آزار جنسی قرار می‌گیرند.

علیخانی با بیان اینکه برخی برای فرار از تنهایی به یک رابطه پناه می‌برند، عنوان کرد: این فرد دارای کاراکتری بدون اعتمادبه‌نفس است و همواره باید برای تقویت عزت نفس خود سه باور بنیادی؛ من فرد دوست‌داشتنی هستم، من فرد توانمند و لایقی هستم و من بسیار ارزشمند هستم را با خود تمرین و تقویت کند.

معضل آشنایی‌ها در فضای مجازی

وی در ادامه به معضل آشنایی‌ها در فضای مجازی پرداخت و گفت: در حال حاضر بیشتر آشنایی‌ها در فضای مجازی رخ داده و وارد رابطه می‌شوند و بعد از شکل‌گیری رابطه متوجه متأهل بودن آقا یا مسائل دیگر می‌شوند، اما از آنجا که رابطه شکل گرفته و به فرد وابسته شده‌اند تمایلی به تمام کردن رابطه ندارد.

این مشاور حوزه خانواده اضافه کرد: افراد در این نوع آشنایی‌ها دچار آزار جنسی می‌شوند، این معضل علت ریشه‌ای ثابت دارد که یکی از دلایل آن عدم آگاهی پدر و مادر و فاصله زیاد با فرزندشان است، والدین به آسیب‌های جسمی فرزندان بسیار بها می‌دهند، اما از نظر روحی آن‌ها را رها کرده‌اند، اگر خانواده‌ها برای فرزنددار شدن آموزش ببینید، می‌توان از وقوع بسیاری از این آسیب و ضرر‌ها جلوگیری کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا آموزش‌ها در زمینه مسائل جنسیتی باعث حساسیت فرزندان نمی‌شود؟ گفت: فرزند من اگر از من سؤال نپرسد بالاخره جواب سؤالش را می‌گیرد، حال آنکه باید جلوی ضرر و آسیب فرزند را گرفت.

ضرورت وجود واحد درسی مهارت‌های زندگی در مدارس

علیخانی با تأکید بر وجود یک واحد درسی با عنوان مهارت‌های زندگی در دوران مدرسه، گفت: در ژاپن ۶ سال اول زندگی تمامً مهارت‌های زندگی به فرزندان آموزش عملی داده می‌شود و کودکان را برای یک بزرگ‌سال سالم تربیت می‌کنند.

وی در ادامه با تأکید بر وجود حق انتخاب و شناخت در ازدواج افزود: افراد در ازدواج حق انتخاب دارند با برخی از افراد نباید ازدواج کرد به طور مثال شخصی که بدگمانی و سوءظن شدید دارد، شخصی بی‌اعتماد، شخص بسیار کنترل‌کننده و یا دارای اختلال به‌هیچ‌عنوان درمان نمی‌شوند، گزینه مناسبی برای ازدواج نیستند.

با چه افرادی ازدواج نکنیم؟

این مشاور خانواده ادامه داد: یکی از موارد بسیار مهم، اعتیاد افرادی است که درمان نمی‌شوند و اگر فرد بعد از ورود به رابطه متوجه این موضوع شود، گاهی به سوختن و ساختن در آن زندگی مجبور می‍شوند.

علیخانی به بیان یکی دیگر از موارد انتخاب اشتباه در ازدواج پرداخت و گفت: انتخاب مرد خسیس به عنوان همسر؛ یکی از انتخاب‌های اشتباه است، چراکه فرد خسیس بهبود پیدا نمی‌کند و خانم تا آخر عمر باید برای خرج‌هایش توضیح دهد مگر اینکه خانم خودش مخارج زندگی را تأمین کند درحالی‌که مرد باید تکیه‌گاه اقتصادی خانم باشد.

وی در ادامه افراد رشد نیافته جزو افراد ممنوع برای ازدواج عنوان کرد و گفت: وابستگی و نداشتن کفایت نشان از بالغ نبودن و رشدنیافتگی یک فرد دارد به‌طور مثال اتکای بیش از حد پس از ازدواج به خانواده و مطرح کردن و اجازه گرفتن از آن‌ها در جزئی‌ترین مسائل از ویژگی‌های افراد وابسته است.

علیخانی با اشاره به انجام دو تست نئو و شخصیت‌شناسی در ابتدای ازدواج گفت: شناخت شخصیت افراد بسیار مهم است به‌طور مثال افراد دمدمی مزاج دارای احساساتی ناپایدار هستند و به‌سرعت احساساتشان جابه‌جا می‌شود، یا فردی که اختلال شخصیت نمایشی دارد و یا افراد دچار خودنمائی که مدام وضعیت خودش را در اینستاگرام به نمایش می‌گذارند مریض هستند و این اختلالات و بیماری‌ها از طریق این تست‌ها قابل تشخیص است.

وی در ادامه توضیح داد: ازدواج با افراد دوقطبی هم بسیار ناخوشایند است و تناسب و هم‌کفو بودن در ازدواج بسیار مهم است.

علیخانی در خصوص ملاک‌های ظاهری در ازدواج گفت: اولین مرحله ما بررسی فیزیک طرف مقابل است و اهمیت این موضوع برای افراد مختلف متفاوت است و باید به اندازه اهمیت آن در انتخاب به ظاهر توجه کنند.

فشار جنسی از ملاک‌های اشتباه در ازدواج

در ادامه یک کارشناس ارشد روانشناسی نیز در این نشست بابیان اینکه یکی از ملاک‌های اشتباه در انتخاب همسر، فشار جنسی است، افزود: یکی از مواردی که شاید در دختر و پسر باعث شود که به سوی ازدواج بروند فشار جنسی است.

هاجر یزدی با بیان اینکه عدم شناخت فرد از خویش یکی از موارد منجر به انتخاب اشتباه است، ابراز کرد: خودآگاهی بسیار مهم است و در انتخاب فرد مقابل اهمیت دارد.

این مشاور خانواده بابیان اینکه رابطه باید در چارچوب عقلانیت باشد، گفت: متأسفانه افراد از تجربیات متناسب با سن خود استفاده نمی‌کنند، مسائل مادی، عاطفی، ظاهری، قد و... مهم است، اما شناخت فرد از خود بیش از همه اهمیت دارد چرا که باید بر اساس آن شریک زندگی خود را انتخاب ‎کند.

وی با بیان اینکه سن افراد یکی از ملاک‌های مهم در ازدواج است، افزود: البته سن به تنهایی تعیین‌کننده نیست به‌طور مثال اگر آقایی از یک خانم کوچک‌تر باشد، اما از نظر فکری بالاتر از سن خود بیاندیشد، در چنیم شرایطی سن تعیین‌کننده نیست و این موارد را جزء موارد استثناء در نظر می‌گیریم، معمولاً بزرگی ۳ تا ۵ سال آقا از خانم بهتر است.

شباهت‌ها باعث تداوم زندگی مشترک می‌شود

ایزدی با بیان اینکه تفاوت‌ها در مرحله اول ممکن است جذب‌کننده باشد، اما شباهت‌ها باعث ثبات زندگی می‌شود، افزود: برخی از افراد نیز به دلیل جذابیت‌های زندگی مشترک و مراسم عروسی ازدواج می‌کنند و سپس متوجه اشتباهی خود می‌شوند، اگر در یک خانواده دختر رابطه خوبی با پدر خود داشته باشد با یک محبت کنترلش را از دست نمی‌دهد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه ازدواج با برخی افراد که عادت‌های ناپسند دارند کاری اشتباه است، گفت: با افرادی ازدواج کنیم که برای خودشان ارزش قائل باشند و به خاطر خودش عادت اشتباه را ترک کند چراکه ازدواج همیشه به خوشی نمی‌گذرد، بعد از گذشت مدتی هیجانات تعدیل می‌شود.

وی ادامه داد: در بحث اعتیاد، تنها مسئله اعتیاد به مواد مخدر را نباید مدنظر قرار داد بلکه در موارد بسیاری اعتیاد به بازی‌های کامپیوتری، دیدن فیلم‌های نامناسب و شهوانی، قمار و... نیز در افراد مشاهده می‌شود که که قبل از ازدواج باید به آن توجه شود.

این کارشناس ارشد روانشناسی با بیان اینکه ازدواج با فرد شکاک یکی از انتخاب‌های اشتباه در ازدواج است، گفت: میزان نیاز افراد به رابطه جنسی هم از ملاک‌های ازدواج محسوب می‌شود و اگر یکی از طرفین گرم‌مزاج شدید و دیگری سردمزاج شدید باشند دچار مشکل خواهند شد.

صحبت کردن راهکار شناخت فرد مورد نظر در ازدواج نیست

وی با بیان اینکه زوجین در مراحل اولیه شناخت تنها با حرف زدن به نتیجه نمی‌رسند، افزود: بیرون رفتن، خرید، مسافرت با خانواده‌ها و قرارگرفتن در موقعیت‌های مختلف بهترین راه برای شناخت فرد مقابل است، به‌طور مثال فردی که نمی‌تواند خشمش را کنترل کند را می‌توان قبل از ازدواج شناخت چراکه این افراد دچار واکنش افراطی هستند.

وی در ادامه با بیان اینکه ازدواج با فردی که اختلال شخصیت دارد بسیار مشکل است، اضافه کرد: به‌عنوان مثال اختلال شخصیت خودشیفته، دائم از خودش تعریف و عیب‌جویی می‌کند یا ازدواج با فردی که شخصیت وابسته دارد شاید در ابتدا آسان باشد و بتوان کنار آمد، اما فرد مقابل بالاخره به فرسودگی می‌رسد.

ایزدی با تأکید مجدد بر اهمیت خودآگاهی در ازدواج گفت: خودآگاهی یعنی چقدر خودم را می‌شناسم، آیا می‌توانم طرف مقابل را بشناسم، چراکه ازدواج باعث رشد افراد می‌شود و وقتی انتخاب بر اساس چارچوب باشد در زندگی مشترک دچار مشکل نمی‌شوند.

وی بابیان اینکه در بحث ازدواج باید فرد مقابل را به‌عنوان یک آدم مستقل قبول و به زندگی و حریم شخصی‌اش احترام گذاشت، ادامه داد: افراد نباید همیشه انتظار داشته باشند که طرف مقابل همراهیشان کند، گاهی اوقات حفظ استقلال و حریم شخصی افراد نیاز است چراکه داشتن این حریم شخصی در چارچوب خانواده موجب دوام زندگی مشترک می‌شود.

ایزدی با تأکید بر آموزش مهارت‌های زندگی گفت: اگر افراد مهارت‌های زندگی را یاد بگیرند به‌درستی می‌توانند زندگی را مدیریت کنند.

افرادی که بر اساس ظاهر انتخاب می‌کنند، به دلیل اخلاق طلاق می‌گیرند

ایزدی بابیان اینکه ملاک‌های ظاهری با توجه به میزان اهمیت افراد به این موضوع مهم است، گفت: در عصر حاضر فضای مجازی باعث شده که حس تنوع‌طلبی افراد زیاد شود، اما افرادی هم که بر اساس ظاهر انتخاب می‌کنند به دلیل اخلاق طلاق می‌گیرند.

برچسب ها: سبک زندگی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی