تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...
از چشم جهان (۸)

جنگ ایران و اسرائیل؛ جنگ در سایه!

در هشتمین شماره ستون از «نگاه جهان» حمیدرضا بابایی به ترجمه مقاله‌ای از بلومبرگ پرداخته که در آن به ابعاد جنگ در سایه ایران و اسرائیل و مخاطرات گسترش آن پرداخته شده است.

کد خبر: ۱۰۳۷۹۱
۰۸:۰۰ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۰

جنگ ایران و اسرائیل

دیدارنیوز: وخامت اوضاع بین ایران و اسرائیل توجه همه ناظران بین‌المللی را جلب کرده است. مقاله حاضر که در نشریه بلومبرگ انتشار یافته است به بررسی ابعاد مختلف این جنگ سخت اما در سایه پرداخته است که با ترجمه اختصاصی دیدار به خوانندگان محترم تقدیم می‌شود. 

منبع: بلومبرگ

نویسنده: دنیل اِیویس

مترجم: حمید رضا بابایی

حمله مرگبار پهبادی اخیر به یک نفتکش اسرائیلی که به ایران نسبت داده شده، مخاطرات چندین سال جنگِ در سایه میان ایران و اسرائیل را  افزایش داده است. در سال‌های اخیر دو طرف در خشکی، از طرق هوایی و همچنین در دریا به یکدیگر حمله کرده اند و برخی حملات ایران از طریق متحدانش در منطقه صورت گرفته است. به دنبال حمله ۲۹ ژولای (۷ مرداد) به نفتکش اسرائیلی در دریای عمان، که ایران هرگونه دخالت در آن را تکذیب کرد، اسرائیل تهدید کرده است به حملات تلافی جویانه دست خواهد زد. این حمله همچنین سبب شد انگلیس – که یکی از اتباع خود را در آن از دست داد- در خصوص اقدامات تلافی جویانه احتمالی، هشدار دهد؛ و آمریکا هم که برای کمک به "حفاظت از خطوط دریایی در خاورمیانه"، در سال ۲۰۱۹ با متحدانش نیروی ویژه دریایی ایجاد کرده بود، هشدار‌های مشابه داده است.

چرا ایران و اسرائیل دشمن یکدیگر هستند؟

در دوران حکومت محمد رضا پهلوی، آخرین پادشاه ایران، دو طرف متحد یکدیگر بودند و آن روابط در دهه ۱۹۵۰  شروع شده بود، اما به دنبال انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ این دوستی به یک باره پایان یافت. جمهوری اسلامی ایران موضع سرسخت ضد اسرائیلی اتخاذ و اسرائیل را به عنوان یک قدرت امپریالیستی در خاورمیانه محکوم کرده است. ایران از گروه‌هایی که دائما با اسرائیل در حال جنگ بوده اند، به ویژه حزب الله لبنان و جنبش فلسطینی حماس، حمایت کرده است. اسرائیل با ادعای آن که برنامه هسته‌ای ایران با هدف تولید بمب اتمی دنبال می‌شود، آن را تهدیدی بالقوه برای حیات خود تلقی کرده و به نظر می‌رسد عامل اصلی خرابکاری در این برنامه‌ها بوده است.

 جنگ در سایه میان دو طرف از کجا رخ داده است؟

در دریا: حملات پی در پی و تلافی جویانه به کشتی‌های تجاری در سال ۲۰۱۹ آغاز شد. نه اسرائیل و نه ایران هیچ یک مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته اند گرچه به احتمال قوی تصور می‌شود هر دو، عامل آن بوده اند. اهداف قبلی شامل تانکر‌های ایرانیِ حامل نفت به مقصد سوریه؛ کشتی ایرانی در سواحل یمن و همچنین کشتی‌های تجاری متعلق به اسرائیل یا مرتبط با آن بوده اند، از جمله یک کشتی حامل خودرو که در فوریه گذشته هدف حمله قرارگرفت.

در ایران: تصور می‌شود اسرائیل به احتمال بسیار قوی، عامل ترور پنج دانشمند هسته‌ای ایران از سال ۲۰۱۰ و همچنین چندین حمله به سایت‌های هسته‌ای داخل ایران بوده است. ایران می‌گوید، اسرائیل و آمریکا در پشت پرده ترور "محسن فخری زاده"  دانشمند اتمی ایرانی هستند که نوامبر سال گذشته در یک حمله در حومه تهران کشته شد. اسرائیل و آمریکا هر دو از اظهار نظر درباره این کشتار خدودداری کرده اند. در حادثه‌ای دیگر در آوریل امسال، ایران اعلام کرد اسرائیل عامل انفجار در بزرگ‌ترین تاسیسات غنی سازی اورانیوم آن در نطنز بوده است و هشدار داد آن را تلافی خواهد کرد. تهران اعلام کرد این انفجار خسارات زیادی بر دستگاه‌های سانتریفوژ آن وارد کرد. در کمتر از یک سال، دومین باری بود که آن سایت هدف انفجار مشکوک قرار گرفت. اسرائیل دخالت در آن حملات را نه تایید و نه تکذیب کرد.

در سوریه: از زمان آغاز جنگ‌های داخلی سوریه در یک دهه گذشته، ایران حضور نظامی خود را در این کشور گسترش داده است تا از متحد خود، رئیس جمهور بشار اسد، حمایت کند. اسرائیل نیز که "هم مرز" سوریه است، به صورت کاملا آشکار به اهداف "مرتبط با ایران" در سوریه حمله کرده است که به ادعای رسانه ها، به مرگ تعدادی ایرانی منجر شده است. جت‌های اسرائیلی بار‌ها به سایت‌های نظامی اطراف دمشق – پایتخت سوریه- و فراتر از آن حمله کرده اند.

در لبنان: این قدیمی‌ترین جبهه‌ نبرد و عرصه جنگ غیر مستقیم است. مسلمانان شیعه در لبنان در سال ۱۹۸۲ در پاسخ به اشغال جنوب این کشور به دست اسرائیل، جنبش حزب الله را تشکیل دادند. این جنبش از انقلاب اسلامی در ایرانِ شیعه الهام گرفت و حزب الله تا حدودی به نیروی نیابتی سپاه پاسداران تبدیل شد. به گفته ارتش اسرائیل، از زمان آخرین جنگ میان اسرائیل و لبنان در سال ۲۰۰۶، جناح نظامی حزب الله زرادخانه‌ای وسیع از موشک در امتداد مرز‌های شمالی اسرائیل (فلسطین اشغالی) ایجاد کرده است. به ادعای رسانه‌های اسرائیلی، بخش‌های مهمی از برنامه موشکی حزب الله در لبنان هدف حملات اسرائیل قرارگرفته اند و حزب الله نیز برخی اوقات با شلیک موشک به داخل اسرائیل (فلسطین اشغالی) و حمله به نیرو‌های اسرائیلی در امتداد مرز (با فلسطین اشغالی)، به آن‌ها پاسخ داده است.

اهداف دو طرف چیست؟

در اغلب موارد هر دو تلاش کرده اند از درگیری‌های آشکار و مستقیم پرهیز کنند، زیرا چنین وضعیتی، خطر تشدید اوضاع و بروز جنگ تمام عیار را به همراه دارد لذا ترجیح داده اند با سیاست انکار پیش بروند. اهداف اسرائیل شامل مقابله با برنامه هسته‌ای ایران و مقابله با نفوذ گسترده‌تر آن در منطقه است. حملات مخفی اخیر که به ایران نسبت داده شده، از نظر بسیاری از محافل، نوعی خطرپذیری برای بهبود موقعیت در مذاکرات مربوط به احیاء توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ است؛ که در آن قدرت‌های بزرگ به ازای محدودیت در برنامه هسته‌ای تهران، تحریم‌های خود را علیه آن لغو کردند. اسرائیل منتقد صریح این توافق بوده است. آمریکا در سال ۲۰۱۸ و در دولت "دونالد ترامپ" از این توافق خارج شد و تحریم هایش را علیه ایران مجددا اعمال کرد؛ این امر ایران را بر آن داشت تا در نهایت محدودیت‌های وضع شده در توافق برجام را نقض کند.

چه خطراتی وجود دارد؟

خطر وخامت اوضاع برای هر دو وجود دارد. به گفته ارتش اسرائیل، حزب الله زرادخانه‌ای شامل حدود ۱۳۰  هزار موشک در اختیار دارد که در صورت شلیک به سمت اسرائیل، قادر خواهد بود خسارات بسیار زیادی به آن وارد کند.   تشدید مناقشه می‌تواند منطقه را به آتش بکشد و احتمالا اقتصاد ایران را که به دلیل سال‌ها تحریم و شیوع کرونا با مشکلات فراوان مواجه شده است، بیش از پیش تضعیف کند.

 

برچسب ها: از چشم جهان
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
کرامت سلیمی
|
United States of America
|
۰۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
0
0
با سلام

اگر امکان دارد مقاله زیر را در صفحه اصلی منتشر کنید:

-----------------------------------------------------

ایا می دانید در تعریف جدید احمق، به کسی احمق می گویند که حقیقت را می بیند اما باز هم دروغها را باور دارد.


ایا می دانید قویترین سلاح در دست صاحبان قدرت ، فریبکاریست.



ایا می دانید قدرتمندان و صاحبان مقام بدون فریبکاری و بدون ساده لوحی و زودباوری ملتها قادر به حفظ قدرت خود نیستند.



ایا می دانید از نظر قدرتمندان بهترین روش برای حکومت کردن و کنترل مردم ، ایجاد ترس می باشد.



ایا می دانید سلاح اتمی بزرگترین دروغیست که توسط قدرتهای جهانی به ملتها باور داده شد.



ایا می دانید دروغ بمب اتمی طراحی شد تا با ایجاد ترس و وحشت در دل ملتها انها را به بردگی بگیرند.



ایا می دانید تمام انفجارات چه انفجارات شیمیایی و چه انفجاراتی که اتمی وانمود می شوند شکل یکسانی دارند و ایجاد یک قارچ می کنند.



ایا می دانید ان چیزی که به عنوان انفجار اتمی وانمود می شود یک فریبکاریست و انفجاری از گاز یا مواد منفجره در مقیاس بالاست. و اورانیوم غنی شده ای در کار نیست.



ایا میدانید ان چیزی که به عنوان بمب هیدروژنی مطرح می شود و مدعی هستند قدرت تخریب ان خیلی بیشتر از بمب اتمیست ، چیزی جز انفجار هزاران تن گاز هیدرون مایع به همراه هوای فشرده نیست.



ایا می دانید توافق هسته ای که برجام خوانده می شود این معنا را دارد که دولتهای جهانی باید با حیله گری و دروغ وانمود کنند که سلاح مخوفی به عنوان سلاح اتمی وجود که قدرت ویرانگری بالایی دارد تا با کمک این دروغ ملتها را بترسانند و بر انها حکومت کنند.





ایا می دانید خروج ایران از برجام یعنی افشای دروغ بودن سلاح اتمی توسط مقامات ایران.



ایا می دانید بعد از انفجار بیروت که شکلی قارچ گونه و دقیقا" مشابه انفجار به



اصطلاح اتمی هیروشیما داشت ، چند محقق و پژوهشگر امریکایی این انفجار را هشداری برای امریکا دانستند و شدیدا" ابراز نگرانی کردند.



ایا می دانید علت نگرانی این محققین فقط شباهت قارچ انفجار بیروت و انفجار به اصطلاح اتمی هیروشیماست و نه چیز دیگر.



ایا می دانید انفجار بیروت ، تنها انفجاری بود که دربین هزاران انفجاری که در جهان رخ داده است امریکاییها نسبت به ان واکنش نشان دادند



ایا می دانید که شباهت این دو انفجار این نگرانی را در میان دولتمردان غربی به وجود اورده است که ملتها با مشاهده شباهت این انفجارها و مقایسه کردن انها پی به فریبکاری در بزرگنمایی انفجار هیروشیما و سلاح اتمی دروغین و خیالی انها ببرند.



ایا می دانید در طی جنگ جهانی دوم حدود 60 شهر ژاپن نابود شدند از جمله توکیو پایتخت ان که حدود پانصد هزار نفر در این شهر کشته شدند ،اما هیچ نامی از توکیو نیست و رسانه ها فقط نام دو شهر گمنام هیروشیما و ناکازاکی را بر سر زبانها انداختند.



ایا میدانید که دلیل تلفات بالای انسانی در شهرهای هیروشیما و ناکازاکی این بود که جنس خانه ها از چوب ، پلاستیک و مواد پلیمری با تراکم زیاد بوده است. و بعد از بمباران نقاط مختلف این دوشهر اتش سرایت کرد و مردم درمحاصره اتش بودند و راه فراری نداشتند و خیلی ها در اثر خفگی با دود و یا گرما مردند.



ایا می دانید در حال حاضر هیروشیما و ناکازاکی دو شهر پیشرفته و سرسبز ژاپن هستند و میلیونها نفر در این دوشهر زندگی می کنند. در صورتی که بعد از بمباران این دوشهر اعلام کردند که تشعشعات اتمی برای صدها و یا هزاران سال باقی می ماند واین دو شهر قابل زیست نیستند. برای این موضوع چه توجیهی دارند.



ایا میدانید اگر خانه های مردم در بیروت از جنس چوب و پلاستیک و مواد پلیمری بود ممکن بود تلفات از هیروشیما و ناکازاکی هم بیشتر شود.



ایا می دانید که تا به حال چند بار دانشمندان به اصطلاح هسته ای امریکا به روسای جمهورشان نامه نوشته اند که توافق هسته ای با ایران را امضا کنند و از این توافق خارج نشوند.



ایا می دانید این دانشمندان به اصطلاح هسته ای نگران این هستند که با لو رفتن دروغ بمب اتمی منافعشان را از دست بدهند و بیکار شوند.



ایا می دانید که یک موضوع عجیب این است که چرا دانشمندان به اصطلاح هسته ای روسیه برخلاف دانشمندان امریکایی هیچ اهمیتی به فعالیتهای ایران نمی دهند



ایا می دانید در دهه 90 میلادی حدود صدهزار دانشمند به اصطلاح هسته ای از شوروی سابق فرار کردند و به کشورهای جهان سوم پناهنده شدند و در این کشور ها ول می گشتند.



ایا می دانید اگر فرار این به اصطلاح دانشمندان هسته ای خطری برای امریکا و شوروی داشت بدون کوچکترین ترحمی همه انها را نابود می کردند.



ایا می دانید فرار این به اصطلاح دانشمندان هسته ای و بی اهمیتی فرار انها برای امریکا و شوروی این موضوع را کاملا" اثبات می کند که چیزی به نام سلاح اتمی مطلقا" وجود خارجی ندارد.



ایا می دانید که فرار بی اهمیت دانشمندان به اصطلاح هسته ای شوروی سابق معنای دیگری نیز دارد و ان هم اینکه افرادی که عنوان دانشمند هسته ای را یدک می کشند هیچ فرقی با دعانویسان و فالگیران ندارند و همانند فالگیران و دعانویسان فریبکار و خالی بندند.



ایا می دانید ان چیزی که به عنوان نیروگاههای هسته ای عنوان می شوند تماما" نیروگاههای زمین گرمایی هستند که گرمای لازم برای چرخش توربینهای برق را از چاههایی عمیق با عمق چند کیلومتر از سطح زمین تامین می کنند. و به دروغ وانمود به استفاده از اورانیوم غنی شده به عنوان سوخت نیروگاه می کنند.



ایا می دانید قرار بود در فروردین سال 1397 از یک باتری مثلا" اتمی رونمایی کنند که قادر به تولید 50 سال برق به صورت پیوسته می باشد و مسئولان ایرانی مدعی بودند که این باتری می تواند در موبایل ، لپ تاپ ، صنایع و بیابانهای دورافتاده فاقد برق مورد استفاده قرار گیرد.



ایا می دانید این باتری رونمایی نشد و هیچگاه نیز رونمایی نخواهد شد.



ایا می دانید فارغ التحصیلان رشته های هسته ای از فوق دیپلم تا دکترا از نظر دانسته ها و دانش مثلا" هسته ای هیچ فرقی با هم ندارند و معلوماتشان یکسان است. و فقط مقاطع بالاتر مغرورترند و بیشتر ژست می گیرند و موقع صحبت کردن لبهایشان را کج و گرد می کنند.



ایا می دانید فارغ التحصیلان هسته ای قادر نیستند به این سوال پاسخ دهند که جنس قارچ هسته ای از چیست. و همچنین قادر نیستند توضیح دهند که اگر یک بمب اتمی فقط چند ده کیلوگرم اورانیوم غنی شده دارد ، چگونه قارچ حاصله چند ده هزار تن و یا بیشتر وزن دارد.



ایا می دانید فارغ التحصیلان رشته های هسته ای بارها و بارها با حالتی خوار و زار و ترحم برانگیز در مقابل مجلس و سایر نهاد ها جمع شده اند و از دولت خواسته اند که به انها شغلی داده شود.



ایا می دانید یک دکترای انرژی هسته ای در اداره اب و فاضلاب تهران کار می کند.



ایا میدانید یک دکترای انرژی هسته ای دیگر بر روی زمین کشاورزی کار می کند.



ایا می دانید که یکی از نمایندگان مجلس در صحن علنی مجلس فاش کردند که تعدادی از دانشمندان و فارغ التحصیلان هسته ای را به کشور عراق برده بوده اند تا در ترمیم و بازسازی یکی از مکانهای مذهبی کمک دهند.



ایا می دانید ترمیم دیوارها کار کارگر است و بردن فارغ التحصیلان و دانشمندان هسته ای برای ترمیم این مکان نشان دهنده این است که انها هیچ ارزشی ندارند و فقط به درد کارگری می خورند و تا زمانی به انها بها داده می شود که بتوانند از انها استفاده ابزاری کنند و با موضوع دروغینی به نام بمب اتمی مردم را بترسانند.



ایا می دانید می دانید منطقه چرنوبیل که مدعی بودند به دلیل انفجار نیروگاه مثلا" هسته ای الوده شده و تا صدها سال قابل زیست نیست، یک منطقه گردشگریست که گردشگران زیادی به انجا می روند.و از داخل نیروگاه ویران شده نیز بازدید می کنند.



ایا می دانید که مدعی بودند شدت انفجار نیروگاه چرنوبیل 400 برابر انفجار هیروشیما ست اما تعداد کشته ها حدود 25 نفر اعلام شد و حجم تخریب هم ناچیز بود. واین نشان می دهد که فقط با دروغها و عجز ملتها در تجزیه و تحلیل موضوعات انها را سر کار می گذارند و بازی می دهند.



ایا می دانید در سونامی فوکوشیمای ژاپن یک نیروگاه مثلا" هسته ای منفجر شد اما اتفاق خاصی نیفتاد و هیچ الودگی هسته ای ایجاد نشد و مردم فوکوشیما همچنان در انجا زندگی می کنند.



ایا می دانید در دهه های 60 ، 70 و 80 میلادی هیچ رسانه غربی اجازه نداشت در باره بمب اتمی چیزی بنویسد و رسانه ها فقط مجاز بودند در مورد بمباران هیروشیما و ناکازاکی مطلب بنویسند تا ترس از این سلاح را به ملتها القا کنند.



ایا می دانید درکشور خودمان دکتر حسن عباسی اعلام کردند که از طرف وزارت ارشاد رسانه ها را زیر فشار گذاشته اند که در مورد انرژی هسته ای چیزی ننویسند. و این نشان می دهد که ریگی به کفششان است و ترسشان از این است که با نوشتن مطالب دیگران در مورد انرژی هسته ای دروغهایشان به تدریج فاش شود.



ایا می دانید که حقیقت ان چیزی نیست که سیاستمداران و دولتمردان می گویند بلکه حقیقت همان چیزیست که می خواهند ان را مخفی کنند.



ایا می دانید تا زمانی که ملتها خر و نفهم باشند و چنین دروغهایی را باور کنند اوضاعشان روز به روز بدتر و بدتر می شود. چیزی که کاملا" عیان است.



و بالاخره ایا می دانید در تعریف جدید احمق، به کسی احمق می گویند که حقیقت را می بیند اما باز هم دروغها را باور دارد.
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی