تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
گزارش ویژه دیدار از خانه ملت

تحلیف رئیسی، آخرین پرده روحانی؛ هر دو در یک قاب

امروز پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ سیزدهمین رییس جمهوری ایران در حضور مقامات لشکری و کشوری و مهمانان خارجی از حدود ۱۱۵ کشور، سوگند یاد کرد که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشد. در مراسم تحلیف سیدابراهیم رییسی که با نظم و سر وقت آغاز و پایان یافت، باز رییسی نشان داد که شرایط کشور را درک کرده است و آنگونه که از متن سخنرانیش برمی‌آید او متوجه گره‌های اصلی بن بست‌های ایران هست. در این مراسم حسن روحانی و اسحاق جهانگیری مهمانان متفاوت و معتکف مجلس بودند.

کد خبر: ۱۰۳۶۶۷
۲۱:۳۱ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۰

تحلیف رئیسی، آخرین پرده روحانی؛ هر دو در یک قاب

 

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی: مراسم تحلیف سید ابراهیم رییسی راس ساعت ۱۵ روز پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ برگزار شد. پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید، محمدباقر قالیباف از حضور مهمانان داخلی و خارجی مجلس شورای اسلامی قدردانی کرد و گفت: ۲۶۵ نفر از ۲۹۰ نماینده مجلس در مراسم تحلیف حاضر هستند. قالیباف همچنین از مقامات لشکری، کشوری، نیرو‌های جهادی، خانواده شهدا، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام -که به نظر منظورش دبیر مجمع یعنی مسحن رضایی بود-، رییس قوه قضاییه و رییس جمهور سابق یعنی حسن روحانی برای حضورشان در این جلسه تشکر کرد. لازم به یادآوری است، هیچکدام از برادران لاریجانی در مراسم تحلیف رییس جمهوری حضور نداشتند. رییس مجلس از همه تشکر کرد جز دولت دوازدهم. دولتی که رییس و معاون اولش، چون بدهکاران زیر تریبون بالاترین مقام قوه مقننه مستقر شده بود و در عوض گفت مردم با رایشان در ۹۸ و ۱۴۰۰، جریان انقلابی و جهادی و دولت مردمی و رویکرد‌های این جریان را انتخاب کردند.

اژه ای: مردم رییس جمهور را برای اجرای برنامه‌های حکومت انتخاب کردند

غلامحسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه هم در بخشی از سخنرانی خود گفت: طبق قانون اساسی ریاست جمهوری عالی‌ترین مقام کشور پس از مقام معظم رهبری است که مسئولیت اجرای قانون اساسی را برعهده دارد. او امروز سوگند یاد می‌کند که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی کشور باشد. سوگند یاد می‌کند که همه استعداد و صلاحیت خود را برای انجام مسوولیت به کار گیرد و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور کند.

همه مهمانان خارجی تحلیف

۱۱۵ کشور در سطوح مختلف، از رییس جمهوری تا نخست وزیر و فرستاده ویژه در مراسم تحلیف سید ابراهیم رییسی بعنوان هشتمین رییس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران حضور یافتند. در این میان، اما مهمان‌هایی از سازمان‌های غیر دولتی مانند رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس)، نماینده جهاد اسلامی، نمایندگانی از حزب الله لبنان و حشد الشعبی عراق، دبیرکل اوپک، نماینده ویژه پاپ و رهبر شیعیان ترکیه نیز به دعوت مجلس شورای اسلامی در این مراسم حاضر شدند.

طبق آخرین آماری که سرویس سیاسی دیدرانیوز به دست آورده است در مراسم تحلیف سیزدهمین رییس جمهوری ایران قائم مقام وزیر امور خارجه و فرستاده ویژه رییس جمهوری کره جنوبی، فرستاده ویژه پاپ فرانسیس، وزیر ایالتی امور خارجه بنگلادش و فرستاده ویژه نخست وزیر این کشور، نماینده پارلمان و به عنوان فرستاده ویژه رییس جمهوری سریلانکا و معاون رییس مجلس مالزی، روسای مجالس سوریه، زنگبار و تانزانیا، روسیه، آذربایجان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، آفریقای جنوبی، اقلیم کردستان عراق،  و نیجر و نماینده رییس جمهوری این کشور، نایب رییس مجلس گینه کوناکری ونمایندگان ارشد اتحادیه اروپا به ریاست "انریکه مورا" معاون دبیرکل اتحادیه اروپا برای شرکت در مراسم تحلیف به تهران آمده‌اند.  
 معاون شورای وزیران و وزیر امور خارجه بوسنی، وزیر گردشگری غنا، رییس اتحادیه جهانی بین المجالس، نایب رییس حزب الله لبنان، گروه دوستی پارلمانی برزیل و ایران، وزرای امور خارجه عمان و نیکاراگوئه هم از دیگر مهمانان خارجی مراسم تحلیف آیت الله رییسی بودند.

رییس جمهور افغانستان -به همراه معاون دوم و وزیر امور خارجه این کشور-، رییس جمهور عراق، نخست وزیر ارمنستان، رییس اقلیم کردستان عراق، وزیر امور خارجه کویت  وزیر تجارت و صنعت قطر و معاون مجمع تشخیص مصلحت ترکمنستان از جمله مهمانان مراسم تحلیف رییس دولت سیزدهم ایران هستند که روز پنجشنبه وارد تهران شدند.

سخنرانی انقلابی برای وحدت و انسجام ملی! 

پس از سخنرانی قالیباف و اژه‌ای و پس از اینکه رییس دولت سیزدهم قسم یاد کرد، او متن سخنرانی خود را قرائت کرد. متنی که به نظر می‌رسد این بار توسط تیمی حرفه‌ای تنظیم شده بود. رییسی پس از ذکر آیاتی از قرآن در سخنرانی خود و تعارفات معمول چنین مراسمی، در بخشی از سخنرانی خود گفت: همه مولفه‌های قدرت ملی در دولت مردمی تقویت می‌شود و از همه ابزار‌های قدرت ملی از جمله دیپلماسی و تعامل هوشمند با جهان استفاده می‌کنیم. او این جمله که "قدرت ایران امنیت ساز است" را تکرار کرد.

 رئیسی دست دوستی خود را به سوی همه کشور‌های منطقه دراز کرد و در مورد سلاح هسته‌ای گفت: این سلاح در دکترین دفاعی ما جایی ندارد و طبق فتوای رهبری حرام است. رییسی دوبار هم جمله "تحریم‌ها علیه ملت ایران باید لغو شود" را تکرار و  تصریح کرد: از هر طرح دیپلماتیک که این هدف را محقق کند، حمایت خواهیم کرد و جمهوری اسلامی ایران کشور‌ها و ملت‌های همسایه را خویشاوندان خود می‌داند.

دولت سیزدهم، دولت مردمی، رفاه و وفاق ملی است، هم‌پیمان شویم

اما به نظر نگارنده مهمترین بخش سخنان رییس جمهوری ایران تاکید بر این نکته بود که او به دنبال عزت ملی و تقویت ایران و بحث وفاق ملی و استفاده از همه سرمایه‌های انسانی و اجتماعی و نخبگان و فرهیختگان کشور فارغ از جناح و جریان سیاسی، قومی، مذهبی و جنسیتی بود. او گفت: "در دولت مردمی، جناح‌های سیاسی، دسته بندی‌های قومی و مذهبی و گروهی رنگ می‌بازد  و  امروز از همه نخبگان و اقشار مختلف مردم و همه اقوام و مذاهب، همه احزاب و گروه‌ها و جریان‌های سیاسی حوزه و دانشگاه و جوان، پیر، زن و مرد می‌خواهم ما را یاری کنند و هم پیمان شویم، بیایید برای  اسلام و ایران و وحدت و انسجام ملی بپاخیزیم. رییس جمهوری البته گاه گداری هم به فرهنگ و تاریخ کهن و چند هزار ساله ایران اشاراتی داشت.

مدافع واقعی حقوق بشر هستیم

رییس جدید قوه مجریه با تاکید بر این که مدافع واقعی حقوق بشر و حقوق انسان هستیم، افزود: سکوت در برابر ظلم و جنایت و تجاوز به حقوق انسان‌های بی گناه و بی دفاع را قبول نداشته و مردود می‌دانیم، ظلم و جنایت چه در قلب اروپا و چه در آمریکا، آفریقا، یمن، سوریه و فلسطین باشد ما در کنار مظلومان خواهیم ماند و در داخل نیز مردم و جوانان عزیز در این مرز و بوم می‌خواهند که صدای رسای مستضعفان و ولی نعمتان خود باشیم. اینجانب امروز خادم همه جمهور و خدمتگزار بیش از ۸۰ میلیون از جمعیت است.

وی درباره معرفی وزرای پیشنهادی خود هم گفت: در اجرای منویات رهبری مبنی بر سرعت بخشیدن در معرفی اعضایدولت به مجلس شورای اسلامی، در اولین فرصت در ابتدای هفته آینده فهرست اعضای پیشنهادی کابینه تقدیم ریاست مجلس و نمایندگان می‌شود.

تحلیف رئیسی خداحافظی روحانی

برای روحانی چه زود دیر شد!

حسن روحانی و شاید اسحاق جهانگیری از معدود مهمانان متفاوت این دوره از مراسم تحلیف بودند. دوبین صدا و سیما گاهی چهره او را نشان می‌داد و باز هم مانند روز تنفیذ شاهد ناراحتی عمیقی در سیمای او بودیم. این ناراحتی را زمانی می‌شد بهتر فهمید که رییسی برای ادای سوگند بلند شد و به سمت جایگاه رفت. اما حسن روحانی که در صندلی کناری ریسی نشسته بود تکان نخورد و از جایش بلند نشد و در اینجا هم دوربین صدا و سیما حواسش جمع بود و این پرده را هم شکار کرد. به هر روی رییس و معاون اول سابق از آن جهت در این جمع متفاوت و شاید غریب بودند که آدم و عالم همه مشکلات امروز کشور را متوجه دولت دوازدهم می‌دانند و از طرفی روحانی و جهانگیری گویی قفل بر دهان و زبان دارند و همواره تا لب مرز گفتن پیش می‌روند، ولی نمی‌گویند و ناگفته هایشان هم خودشان را اذیت می‌کند و هم آن بخش از مردم را که معتقدند حسن روحانی و دولتش در حد اختیاراتی که نظام به آن‌ها داده بود، تلاش کردند. به طوری که اینگونه به نظر می‌رسد که پشت پرده‌هایی وجود دارد که این‌ها باید رو کنند. با این وجود نگارنده معتقد است، هیچ چیزِ پشت پرده‌ای وجود ندارد و مردم ایران امروز همه چیز را می‌دانند و پرده‌ای وجود ندارد، چه روحانی بگوید چه نگوید. حتی اگر فایل صوتی ظریف هم درز نمی‌کرد، بخش زیادی از مردم می‌دانند و می‌دانستند در این کشور چه خبر است.

از چهره رییس جمهور سابق ایران در حین تحلیف می شد فهمید که او اکنون با خود می گوید،"چه زود دیر شد". و شاید چراها و ای‌کاش‌های دیگری هم در ذهن او می گذشت و با خود دوره 8 ساله صدارت و ریاستش و لحظات و زمان هایی را که می توانست متفاوت باشد یا به گونه ای دیگر عمل کند را روی نوار تصویر ی مغزش مشاهده و تیک می زد. خدا می داند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی