تیتر امروز

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق

هشدار فرمانده ارتش به تل‌آویو پس از حادثه اصفهان/ واکنش بلینکن/ شعار مرگ بر اسرائیل و آمریکا پس از نمازجمعه

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.
مردم مشهد در گفتگو با دیدار از وضعیت این شهر گفتند

مهاجرت کرونا از جنوب به شرق؛ صدای آژیر خطر در مشهد

کووید ۱۹ شهر به شهر در خراسان رضوی در حال جولان دادن است و در زمان کوتاه رنگ شهر‌ها را از نارنجی به قرمز تبدیل کرد، تا جاییکه دو روزی است که آتش نشانی شهر مشهد با به صدا در آوردن آژیر خطر مهر تاییدی بر وضعیت بحرانی این شهر دارد.

کد خبر: ۱۰۳۰۸۹
۰۹:۰۵ - ۱۱ مرداد ۱۴۰۰

 

اطراق کرونا در خراسان رضوی؛ صدای آژیر خطر در مشهد

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: تا همین چند روز پیش اگر اخبار کرونایی را رصد می‌کردید، استان‌های خوزستان و سیستان و بلوچستان در صدر بیشترین آمار مبتلایان و فوت شدگان بودند، اما چند روزی است که کووید ۱۹ بیخیال شهر‌های جنوبی شده و بار و بندیل خود را بسته و به مشهد سفر کرده، شهری که به واسطه شرایط گردشگری و زیارتی همیشه مورد توجه بوده و هست.

با وخیم شدن اوضاع شهر مشهد، آتش نشانی وارد میدان شده و مسعود ظهوریان مدیر عامل آتش نشانی این شهر می‌گوید: با توجه به وضعیت قرمز مشهد از نظر شیوع کرونا و اعمال محدودیت تردد و فعالیت اصناف، آتش نشانان ۵۳ ایستگاه این شهر، از ظهر دیروز چندین نوبت با به حرکت درآوردن خودرو‌های آژیرکشان خود در سطح شهر، این شرایط بحرانی را به شهروندان هشدار داده اند.

ازطرف دیگر مردم با انتشار فیلم و عکس از اوضاع وخیم کرونایی در بیمارستان‌ها می‌گویند و از کمبود دارو‌ها گله مندند.


بیشتر بخوانید:کرونا و دولت دوازدهم؛ هزار وعده خوبان....


طغیان کرونا بیش از حد انتظار

آمار مبتلایان روز به روز بیشتر می‌شود و از طرفی هم با کمبود سرم مواجیهم" این جمله را دکتر علی روح‌بخش، مدیر امور دارو و مواد تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با ایرنا بیان می‌کند و می‌گوید: تعداد بیماران کووید ۱۹ را در خراسان رضوی در پنجمین دوره طغیان ویروس کرونا "بیش از حد انتظار" است به همین خاطر وضعیت تامین داروی "فاوی‌پیراویر" ظرف سه روز آتی در شرایط بحرانی قرار می‌گیرد.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد در چارچوب درمان بیماران کرونایی تاکنون با کمبود سرم روبرو نبود، اما اینک به دلیل استفاده آن برای تزریق داروی کرونا همزمان با تعطیلی یکی از شرکت‌های تولیدکننده، این دانشگاه با کمبود سرم نیز روبرو شده که موجب نگرانی است.

او می‌گوید: بر این اساس وضعیت کنونی در حوزه سرم مورد نیاز برای تزریق دارو‌های کرونا و همچنین داروی ویژه کرونا در خراسان رضوی به شرایط بحرانی نزدیک شده است.

 

 

اطراق کرونا در خراسان رضوی؛ صدای آژیر خطر در مشهد

هیچ نظارتی روی رفت و آمد‌ها به شهر نیست

یکی از موضوعات مهم در بحث شیوع کرونا کنترل و قرنطینه است؛ در همان روز‌های آغاز اپیدمی این شیوه جواب داد و آمار‌ها به شدت کاهش پیدا کرد، اما استمرار این وضعیت و تجربه‌های ناکارآمد تعطیلی‌های بی برنامه و مقطعی سبب شد که دیگر این روش مورد اقبال عمومی قرار نگیرد، شهر مشهد هم همین وضعیت را دارد یعنی علیرغم شیوع زیاد کرونا هیچ خبری از تعطیلی و قرنطینه در شهر نیست و به گفته مهدی بی باک یکی از شهروندان مشهدی، مسافرانی که به این شهر برای زیارت امام رضا (ع) سفر می‌کنند متاسفانه ماسک نمی‌زنند و پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند.

او می‌گوید: متاسفانه هیچ دستگاه نظارتی هم رفتار زائران را کنترل نمی‌کند و فقط به ضدعفونی کردن حرم اکتفا می‌شود همین مساله سبب شده شرایط بحرانی روز به روز در این شهر بیشتر شود در حالیکه بیمارستان‌های شهر هم جای خالی ندارند.

او بیمارستان قائم، شریعتی و امام رضا را سه بیمارستان مخصوص بیماران کرونایی معرفی می‌کند و می‌افزاید: وضعیت در این بیمارستان‌ها بسیار وخیم است و حتی درمانگاه‌های شهر هم دیگر جای خالی ندارند و به همه این‌ها کمبود دارو هم باید اضافه کرد.

بی باک با اشاره به اینکه همه اعضای خانواده اش درگیر کرونا شده اند، علت این همه گیری را برپایی مراسم مهمانی در روز عید قربان اعلام می‌کند و می‌گوید: پدر، مادر، برادر‌ها و همه خانواده عمویم درگیر شده اند، اما خوشبختانه کار به بیمارستان و اکسیژن نرسیده است.


بیشتر بخوانید:کودکان در خطر جدی کرونای دلتا؛ شباهت علائم کرونا و کاوازاکی


 

اطراق کرونا در خراسان رضوی؛ صدای آژیر خطر در مشهد

هم دولت و هم مردم نسبت به کرونا بی تفاوت شدند

حامد یحیی زاده یکی دیگر از شهروندان مشهدی در پاسخ به این سوال که شرایط این روز‌های این شهر چقدر بحرانی است، می‌گوید: متاسفانه همه جا باز است، باشگاه‌های ورزشی، مغازه‌ها و مجتمع‌ها و مردم هم از شرایط موجود خسته شده اند.

او می‌افزاید: پارسال حرم کامل بسته بود، اما امسال باز است مسافر می‌آید، استخر‌ها و رستوران‌ها باز هستند و مردم عین زمانی که کرونا نبود زندگی می‌کنند؛ از طرفی اگر کسب و کار‌ها تعطیل شود مردم هزنیه زندگیشان را از کجا بیاورند و، چون اکثر مردم مشهد مغازه‌دار هستند و در تمام این مدت همیشه باز بودند.

این شهروند مشهدی می‌گوید: هفته پیش از یکی از پارک‌های بازی کودکان با من تماس گرفتند که می‌توانید فرزندتان را برای استفاده از وسایل بازی بیاورید و وقتی تعجب من را دید گفت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

یحیی زاده یادآور می‌شود: از طرف دیگر هفته آینده محرم شروع می‌شود هیات‌های مذهبی راه می‌افتد و مردم هم در خانه‌هایشان مراسم می‌گیرند و هیچ کس هم نیست به آن‌ها تذکر دهد یه تعبیری هم دولت و هم مردم نسبت به کرونا بی تفاوت شدند.

او به تفکر اشتباهی "ما گرفتیم دیگر نمی‌گیریم" اشاره می‌کند و می‌گوید: خیلی از مردم که گرفتند، فکر می‌کنند که دیگر نمی‌گیرند برای همین ماسک نمی‌زنند و کسی هست که ۵ دفعه گرفته و تضمینی وجود ندارد که افراد با یکبار گرفتن ایمن می‌شوند.

این شهروند تاکید می‌کند: خیلی از کسانی هم که واکسن زدند هم با تصور اینکه دیگر نمی‌گیرند دیگر واکسن نمی‌زنند و نگرانی بیشتر این روز‌های خانواده‌ها بازگشایی مدارس به بهانه واکسینه کردن معلم هاست در صورتی که بچه‌ها هم می‌توانند ناقل باشند و کرونا را به پدر و مادر خود منتقل کنند، گویا آمار ابتلای بچه‌ها و فوتی هایشان در این دوره خیلی زیاد شده است.

اطراق کرونا در خراسان رضوی؛ صدای آژیر خطر در مشهد

محدودیت‌ها باید پیوسته باشد نه ناپیوسته ...

"هزار و ۱۰۰ تخت بیمارستان‌های مشهد پر است" این جمله را علی نیرومند سرپرستار بخش کرونای بیمارستان شریعتی مشهد در گفتگو با دیدار بیان می‌کند و می‌گوید: علت اوج گیری کرونا در مشهد بخاطر این است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی کم شده است شاید کمتر از ۵۰ درصد مردم ماسک می‌زنند در حالیکه تا چندی پیش این میزان بالای ۹۰ درصد بود.

او حضور مسافران در شهر مشهد در هفته‌های اخیر را هم در اتفاق این روز‌های مشهد بی تاثیر نمی‌داند و می‌گوید: همه جا باز است و شلوغ، بخش عمده‌ای از مراجعه کننده‌ها به بیمارستان‌ها از استان‌های خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان به مشهد می‌آیند و در نهایت اینکه اگر دولت دستورالعمل جدیدی برای محدودیت‌ها اعمال نکند معلوم نیست چه اتفاقی در روز‌های آینده رخ خواهد داد.

او با اشاره به اینکه بیمارستان شریعتی به دلیل تعمیرات پذیرش بیمار ندارد و همه نیرو‌ها در سایر بیمارستان‌ها مستقر هستند، ادامه می‌دهد: بزودی بخش کرونای این بیمارستان آغاز به کار خواهد کرد، اما شرایط بحرانی شهر باعث شده که بیمارستان‌های خصوصی هم حداقل دو بخش خود را به بیماران کرونایی اختصاص دهند.

سرپرستار بخش کرونای بیمارستان شریعتی مشهد در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود وضعیت دارو هم در این شهر با بحران مواجه است، می‌گوید: فعلا همه چیز داریم و مگر اینکه انبار‌ها خالی شده باشد، ولی در کل تا امروز مشکل تامین دارو و تجهیزات نداشتیم.

به گفته نیرومند اگر دولت تصمیم دارد محدودیت بگذارد باید این کار را متدوام و پیوسته انجام دهد و این ناپیوستگی کار را بدتر کرده است و سبب شده مردم هم دیگر پروتکل‌ها را رعایت نکنند.

تمام کسانی که در این گزارش با آن‌ها گفتگو داشتیم روی این موضوع تایید و تاکید داشتند که بخش عمده‌ای از اتفاق‌های اخیر به دلیل دور هم جمع شدن مردم و برگزاری عروسی و مهمانی و تولد اتفاق افتاده و در این مورد که دولت کاری از دستش بر نمی‌آید و محدودیت‌های شبانه هم دیگر اهمیتی برای مردم ندارد.

توضیح: به گفته شهروندان مشهدی عکاسی از داخل بیمارستان های شهر بدون مجوز امکان پذیر نیست و عکس های ارسالی احسان کاظمی از مشهد مربوط به فضای بیرون بیمارستان ها و پذیرش مرحله ای بیماران است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی