تیتر امروز

حزب الله به اسرائیل هشدار داد؛ ایران را تحریک نکنید
تنش میان ایران و اسرائیل پس از حمله تروریستی دمشق (بروزرسانی می‌شود)

حزب الله به اسرائیل هشدار داد؛ ایران را تحریک نکنید

بعد از حمله تروریستی روز ۱۳ فروردین رژیم اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه، که باعث شهادت چند فرمانده سپاه شد، ایران شنبه شب ۲۵ فروردین‌ماه حملات گسترده پهپادی و موشکی خود را به اسرائیل انجام...
به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!
افاضات اضافه

به ما رعایا ربطی ندارد، شما بکنید!

در هفته‌ای که گذشت، عوام‌الملک به مسایل مهم و حساسی چون موی نسوان پرداخته و درباره حوادث اخیر در کشور گفته ما عوام، رعیتی بیش نیستیم و نباید این را فراموش کنیم.

شوخی خطرناک در مجلس، چرا؟

حرف‌هایی در‌خصوص توافقات دولت دوازدهم که در پارلمان مطرح شد که ایران طبق توافقات وین قرار بوده از این به بعد نوکری کشورهای عربی را بکن بیشتر به یک شوخی شبیه است.

کد خبر: ۱۰۲۳۳۸
۱۱:۰۹ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۰

 مجلس،

دیدارنیوز - قاسم محب‌علی مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه: حرف‌هایی در‌خصوص توافقات دولت دوازدهم که در پارلمان مطرح شد که ایران طبق توافقات وین قرار بوده از این به بعد نوکری کشورهای عربی را بکن بیشتر به یک شوخی شبیه است. مشخصا نه کشورهای عربی و نه کشورهای غربی چنین درخواستی از ایران داشته و نه ایران چنین چیزی را می پذیرد. هیچ‌کس در ایران در هیچ شرایطی چنین توافقی را نمی پذیرد. قطعا هیچ دولتی درایران نمی‌پذیرد که طبق یک توافق، نوکری کشورهای عربی را بکند. در حال حاضر جزئیات مذاکرات علنی نشده است، اما در کنار رد چنین گفته‌هایی باید بپذیریم که برجام و احیای آن، چه بخواهیم و چه نخواهیم به کشورهای منطقه نیز ارتباط دارد.

این نگرش امروز ایران و غرب اساسا ریشه در همین اختلافات دارد؛ زیرا غربی‌ها مدعی بودند که ایران به‌واسطه برنامه هسته‌ای خود امنیت هم‌پیمانان آن‌ها را در منطقه از بین می‌برد و به همین علت به‌دنبال راهکاری بودند تا برنامه هسته‌ای ایران را محدود کنند. اساسا برجام یک تفاهم دو طرفه است و دو طرف نیز بر این باور بوده‌اند که انعقاد برجام می‌تواند به صلح در منطقه و جهان کمک کند. بنابراین هم ایران به‌صورت ضمنی و هم طرف مقابل پذیرفته است که احیای برجام به نفع ایجاد صلح و امنیت است.

اگر قرار باشد صحبت‌های روز گذشته آقای مجتبی ذوالنوری در مجلس تبدیل به یک سیاست شود، هزینه‌های زیادی را متوجه کشور می‌کند و این یک شوخی خطرناک است. مسببان وضع موجود، کسانی هستند که شرایط را برای ایران هراسی فراهم کردند. افرادی در داخل ایران بی جهت با تهدید برخی کشورهای کوچک‌تر همسایه این شرایط را فراهم کردند تا با تبلیغات، جهان را از ایران بترسانند. زمانی که کشوری بزرگ، همسایه کوچک‌تر خود را تهدید کند، موجب مداخله کشورهای بزرگ‌تر می‌شود. کشورهای کوچک در شرایطی که تهدید می‌شوند، چاره‌ای جز این ندارند که به یک قدرت بزرگ فرامنطقه‌ای متکی شده تا از زیر‌فشار خارج شود.

این کار را کویت در زمانی و قطر نیز در زمانی دیگر انجام داد. در گذشته نیز همسایگان شوروی سابق در راستای اینکه استقلال خود را حفظ کنند به آمریکا متوسل می‌شدند تا مانع نفوذ روس‌ها شوند و این یک امر مرسوم است. امروز تمامی همسایگان ایران از قدرت کمتری نسبت به ایران برخوردار هستند و ایران اگر می‌خواهد پای کشورهای بزرگ را از منطقه دور کند، باید حق حاکمیت ملی کشورهای همسایه را بیشتر از گذشته مدنظر داشته باشد و به نحوی امنیت آن‌ها برای ما نیز مهم باشد تا قدرت‌های فرامنطقه‌ای به خاورمیانه نیایند. به‌طــور مشــخص ایــن چنین صحبت‌هایــی که در مجلس مطرح مــی‌شود، بار دیگر کشورهای منطـــقه را از خود دور مى‌کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی