تیتر امروز

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران
مربیان و ورزشکاران رشته‌های رزمی در دیدارنیوز دغدغه‌ها و مطالبات خود را بیان کردند+ ویدیو و عکس

نشست مشترک سه نماینده مجلس و ورزشکاران

سمیه رفیعی، علیرضا سلیمی و محمدحسین حسینی بحرینی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات دیدارنیوز با تعدادی از مربیان، باشگاهداران و پیشکسوتان ورزش در رشته‌های رزمی، دیدار و گفت‌وگو کردند.
اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ
دیدار بررسی می‌کند

اقتصاد، جامعه و مرگ، سه حلقه گمشده در جنگ

موضوعی که در میان بروز پدیده جنگ کمتر به آن توجه می‌شود، تاثیرات اجتماعی آن است، از این رو از چند قرن پیش جامعه شناسان توجه ویژه‌ای به این موضوع داشته و نظرات متفاوتی را بیان کرده اند که در این...

کودکان در خطر جدی کرونای دلتا؛ شباهت علائم کرونا و کاوازاکی

سویه دلتای ویروس کرونا یا همان کرونای هندی ارمغان جدیدی هم دارد و آن بالاتر بودن احتمال ابتلای کودکان به وسیله این سویه ویروس کروناست. در این مطلب به علائم کرونای دلتا در کودکان شباهت آن با بیماری کاوازاکی و درمان کرونا دلتا در کودکان پرداخته شده است.

کد خبر: ۱۰۲۲۷۳
۰۶:۰۰ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۰

 

ابتلای کودکان به کرونای دلتا

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: مرگ بیش از ۳۰۰ نفر و ابتلای بیش از ۳۱ هزار نفر در روز دوشنبه چهارم مرداد یعنی اینکه کرونا نه قصد رفتن دارد و نه عقب نشینی و عملا هم دیگر نه دولت کار انجامی می‌دهد و نه به نظر می‌رسد قرار است در روز‌های پایانی کاری انجام دهد و می‌توان این طور برداشت کرد که ما مانده ایم و ویروسی که بی رحمانه جان می‌گیرد.

در گزارش‌های پیشین درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی با هدف عدم ابتلا و رعایت دستورالعمل‌ها برای درمان صحبت کردیم و به نظر می‌سد نکته ناگفته‌ای نمانده، اما چیزی که این روز‌ها خانواده‌ها را نگران کرده بالا رفتن آمار ابتلای کودکان به کووید ۱۹ است که طبق گفته عبدالله کریمی فوق تخصص عفونی اطفال و رییس بخش عفونی بیمارستان کودکان مفید این بیمارستان پر از کودک کرونایی است.

آمارها نشان می دهد که کودکان ممکن است بیشتر به ویروس کرونای دلتا مبتلا شوند و به تبع آن در زنجیره انتقال هم قرار گرفته و به راحتی می‌توانند بیماری را به دیگران نیز منتقل کنند و همین دلیلی شده تا در بیمارستان‌های اطفال تعداد موارد بستری شده بیشتر شود.

نکته قابل تامل این است که کرونای دلتا نسبت به ویروس اصلی و همچنین ویروس آلفا (واریانت انگلیسی ویروس کرونا) چند ویژگی دارد؛ یکی از ویژگی‌هایش این است که سرعت انتقال آن بسیار بیشتر بوده و قدرت سرایتش ۶۰ درصد نسبت به ویروس آلفا بالاتر است.

علائم کرونای دلتا


بیشتر بخوانید:  علائم کرونا دلتا چیست؟ همه چیز در مورد عامل پیک پنجم کرونا


علائم کرونای دلتا در کودکان

متخصصان و پزشکان اطفال می‌گویند: به طور کلی علائم ویروس کرونا شبیه به هم است، اما علائمی مانند حالت سرماخوردگی، گلودرد، اسهال، استفراغ، بدن درد و سردرد ممکن است در کودکان مبتلا به کرونای دلتا دیده شود. البته سرفه کمتر دیده شده است. با این حال اگر علائم شدت پیدا کند، می‌تواند ارگان‌های دیگر را هم درگیر کند و حتی مسائل ریوی ایجاد کند و عوارض التهابی را بروز دهد.

گیجی یا خواب آلودگی، اسهال و استفراغ شدید، فشار یا درد قفسه سینه، درد گردن، اختلال در تنفس یا خستگی تنفسی، احساس تنگی نفس، از دست دادن هوشیاری و درد شدید شکم هم می‌تواند از دیگر علائم ابتلا به کرونا باشد از این رو پزشکان توصیه کردند که خانواده‌ها در صورت مشاهده چنین علائمی کودک خود را به بیمارستان ببرند.

شاید در میان این همه خبر بد و شنیدن درگذشت عزیزان خانواده‌ها نکته‌ای که می‌تواند کمی مردم را از استرس و نگرانی دور کند این است که در یکسال و نیم گذشته از زمان آغاز پاندمی کرونا تنها ۷۷ مرگ در کودکان ناشی از کرونا در بیمارستان‌ها داشتیم که البته ۹۲ درصد آن‌ها یک بیماری زمینه‌ای داشتند، اما هشت درصدشان بیماری زمینه‌ای نداشته‌اند.

البته باید توجه کرد که میزان مرگ و میر کرونا در کودکان کم است، اما مساله مهم این است که کودکان در زنجیره انتقال قرار می‌گیرند از این رو بهترین کار برای جلوگیری از بروز هر اتفاق تلخ و ناگواری این است که از حضور در جا‌های شلوغ اجتناب کنیم، ماسک بزنیم و دست هایمان را بشوییم.

فاصله ما با دنیا در ابتلا کودکان به کرونا هم زیاد است

از آنجایی که در ایران بزرگسالان از نظر اجتماعی و شغلی تماس بیشتری داشتند، گزارش بیماری در بزرگسالان بیشتر بود. به تدریج که بزرگسالان بدون رعایت مسائل بهداشتی در کنار کودکان قرار گرفتند، آمار ابتلا در کودکان تا ۱۰ درصد و حتی تا ۱۳ درصد هم گزارش شد.
در حالیکه آمار ابتلای کودکان به کرونا در کشور‌های مختلف بین دو تا ۱۰ درصد متفاوت است، بنابراین کودکان هم با بیماری کووید_۱۹ درگیر می‌شوند و از طرفی در زنجیره انتقال هم قرار می‌گیرند. یعنی کودکان هم از طریق بزرگسالان به کرونا مبتلا می‌شوند و هم می‌توانند این ویروس را به بزرگسالان منتقل کنند.

درمان کرونا دلتا در کودکان

کرونای دلتا در اکثر کودکان به صورت خود به خودی بهبود می‌یابد. با این حال باید کودک به استراحت کردن تشویق شود و مایعات زیادی نیز مصرف کند. باید مرتب به کودک مبتلا به کرونا سر زد و  علائم او را چک کرد. 

ضروری است که در مورد داروهای تب‌بر و مسکن‌ها با پزشک مشورت شود. کودک باید در خانه بماند و تمام سطوحی که با آن در تماس به صورت مداوم ضدعفونی شود. 

در موارد معدود و در صورت حاد شدن  علائم باید کودک به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها برده شود. در این موارد ممکن است برای کنترل علائم نیاز به استفاده از تزریق وریدی مایعات، اکسیژن و داروهای استروئید باشد. در موارد معدودی برای تسهیل تنفس کودکان از دستگاه تنفس مصنوعی هم استفاده می‌شود. 


بیشتر بخوانید:کرونا هیچ وقت تمام نمی‌شود!


ابتلای کودکان به کرونای دلتا

کرونا یا کاوازاکی کدام خطرناک ترند

بیماری کاوازاکی از قبل هم بوده و معمولا در زمستان و بهار شیوع بیشتری داشته است. علت این بیماری خیلی مشخص نیست و ویروس‌های مختلف می‌توانند این بیماری را ایجاد کنند. سیمین امینی پزشک کودکان در گفتگو با دیدار درباره وضعیت کودکان مبتلا به کرونا ابتدا علائم بروز ویروس کرونا و بیماری کاوازاکی را مورد اشاره قرار می‌دهد و می‌گوید: ویروس کرونا ممکن است در کسی که از نظر ژنتیک مستعد بیماری کاوازاکی است، خودش را به صورت کاوازاکی نشان دهد. در عین حال باید توجه کرد که کاوازاکی را می‌توان با دارو، درمان کرد، اما گاهی همزمان با آن ارگان‌های دیگر هم درگیر می‌شود.

او می‌افزاید: ممکن است که کودک برای بیش از ۲۴ ساعت تب بالا پیدا می‌کند، حداقل ممکن است دو ارگان بدن درگیر شوند و التهاب در خون‌بالا رود و از طرفی هم این افراد معمولا با کرونا هم تماس داشته اند که این موارد معمولا شدید شده و مجبور می‌شویم کودک را در آی سی یو بستری کنیم.

امینی تاکید می‌کند: در عین حال ممکن است در پاییز و زمستان ویروس آنفلوانزا با کرونا دست به دست هم داده و به صورت شدید‌تر در کودکان بروز یابند؛ بنابراین باید زنجیره انتقال را قطع و مراقبت کنیم و به کودکان واکسن آنفلوانزا تزریق شود.

او درباره راه‌های درمانی مخصوص کودکان مبتلا شده می‌گوید:بهتر است قبل از اینکه دنبال درمان بگردیم، باید به دنبال پیشگیری باشیم و موارد بهداشتی را رعایت کنیم. یکی دیگر از راهکار‌های پیشگیری واکسن است که تاکنون واکسن‌های زیادی برای کرونا وارد فاز‌های مختلف شده اند، اما تا زمانیکه قطعی و ساخته شود، بین یک و نیم تا پنج سال ممکن است طول بکشد.

این پزشک درباره درمان کودکان مبتلا به کرونا، می‌افزاید:درمانی که اکنون در کودکان مبتلا به کرونا انجام می‌شود، تقریبا مانند بزرگسالان است، اما باید توجه کرد که کرونا هنوز بعد از گذشت ماه‌ها، درمان مشخص قطعی ندارد و تمام دارو‌هایی که چه در بزرگسالان و چه در کودکان مطرح می‌شوند، در فاز‌های مطالعاتی هستند و هنوز به مرحله‌ای نرسیدند که تاثیر آن‌ها در درمان کرونا به صورت قطعی اثبات شود.

امینی با بیان اینکه کودکان، کوچک هستند، اما کرونا ویروس کوچک و بزرگ نمی‌شناسد، تاکید می‌کند: کرونا می‌تواند هر کسی را آلوده کند. اگر کرونا در کودکان به صورت شبه کاوازاکی باشد که ارگان‌های متعدد درگیر می‌شوند، به ویژه در کودکانی که نقص ایمنی و یا بیماری زمینه‌ای دارند، مرگ و میر زیاد خواهد بود. البته باید توجه کرد که کودکان در انتقال ویروس نقش مهمی دارند. هم خود کودک در خطر است و هم دیگران. چرا باید کودک را در معرض چنین ویروس خطرناکی قرار دهیم؟

برچسب ها: کرونای هندی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی