تیتر امروز

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
المپیک توکیو (۹)

قصه کیمیا و ناهید، جنگ با خودی و بی‌مدالی!

تکواندو ایران برای نخستین بار پس از ورود این رشته به المپیک نتوانست یک مدال بگیرد. ریشه ناکامی تیمی که چند سال قبل در میان سه تیم اول جهان بود، در چیست؟

کد خبر: ۱۰۲۰۹۲
۱۷:۳۷ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۰

کیمیا علیزاده ناهید کیانی

دیدارنیوز ـ میز المپیک: همانطور که انتظار داشتیم سه نماینده تکواندو ایران در المپیک توکیو در کسب مدال ناکام ماندند و این رشته قبلا پرامید برای اولین بار از بازی‌های آتن تا امروز بدون حتی یک عنوان به ایران باز خواهد گشت. تنها تصویر پررنگ تکواندوی ایران در این دوره از بازی‌ها، اما رویارویی ناهید کیانی و کیمیا علیزاده بود که از ابتدا به مسابقه‌ای دو سر باخت برای ایران مبدل شده بود.

گرچه در برخی رشته‌های ورزشی مثل همین تکواندو یا کشتی و حتی دو و میدانی، تغییر ملیت ورزشکاران و حضور در مسابقات جهانی و المپیک زیاد اتفاق می‌افتد و چندان حساسیت‌برانگیز نیست، اما قصه کیمیا علیزاده و مهاجرت او به آلمان تاثیر زیادی بر ورزش ایران و البته افکار عمومی گذاشت. به هر حال کیمیا علیزاده سرنوشت را مطابق میل خود نوشت و از ایران رفت و با قرار گرفتن در تیم پناهجویان، سعی کرد مدال برنز المپیک ریو را به نقره یا طلا در توکیو تبدیل کند.

از قضا یا شاید هم به خواست کمیته بین‌المللی المپیک، کیمیا علیزاده در نخستین مسابقه‌اش در توکیو به ناهید کیانی برخورد کرد و این موضوع خود به خود منجر به ایجاد حساسیت‌های بسیار در ایران شد و به نظر می‌آید هر دو ورزشکار نیز این فشار خردکننده را احساس کردند. ناهید کیانی ناخواسته مجبور شد در برابر هم‌تیمی قدیمی خود بایستد و طبیعتا دوست داشت به آرزوهایش در المپیک برسد. نتیجه، اما هرگز خوشحال‌کننده نبود و با اینکه کیمیا علیزاده برنده از مسابقه بیرون آمد، اما آثاری از شادی در چهره‌اش دیده نشد. باید این برد را به کدام ملت تقدیم می‌کرد؟ به تیم پناهجویان المپیک که وطنی ندارند یا به پرچم آلمان که هنوز کیمیا را به اندازه قرار دادنش در تیم ملی تکواندو ژرمن‌ها قبول نکرده است؟

از این سو ستاره ناهید در آسمان تکواندو المپیک توکیو نیز ندرخشید و حذف زودهنگام او احتمالا با سرخوردگی این ورزشکار همراه خواهد شد. شوربختانه دو تکواندوکار ایران در بخش مردان نیز نمایش ناامیدکننده‌ای داشتند و حتی میرهاشم حسینی که به مسابقه رده‌بندی رسید هم دستش از یک برنز کوتاه ماند. یادش به خیر المپیک آتن که تیم تکواندو ایران متشکل از هادی ساعی و یوسف کرمی با دو مدال طلا و برنز به عنوان موفق‌ترین تیم ورزشی به کشور بازگشت!

اما نگاهی به سیر تکواندو ایران در این ۱۷ سال نشان می‌دهد که بیش از هر عامل دیگر این فدراسیون تکواندو است که در فروافتادن به ورطه ناکامی اخیر نقش داشته و غیر از آنکه قهرمانی، چون کیمیا علیزاده را نتوانسته مدیریت کند، در بیرون ماندن نام‌های بزرگ دیگری مثل رضا مهماندوست و حتی هادی ساعی نیز مقصر اول است. بیش از آنکه از تکواندوکاران ایران در توکیو ناراضی باشیم و به فکر بازخواست آن‌ها بیافتیم باید از محمد پولادگر بپرسیم که چرا چنین اتفاق هولناکی در تکواندو ایران رخ داده است؟!

تکواندو ایران که روزی در میان سه کشور برتر این رشته در جهان بود حالا به قعر جدول سقوط کرده و به نظر می‌آید بیش از هر چیز به خودی‌ها میدان مبارزه را واگذاشته و باخته است. خودی‌هایی که باعث شدند حتی نتوانیم به تکرار برنز کیمیا علیزاده زیر پرچم تیم پناهندگان دلخوش باشیم!   

 

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی