تیتر امروز

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.

حلقه محاصره کرونا دلتا تنگ‌تر می‌شود؛ پنجه مرگ بر گردن مردم!

همین هفته پیش بود که ستاد کرونا برای چندمین بار تشخیص داد که همه اصناف و اداره‌ها و بانک‌های دولتی باید تعطیل شوند؛ چرا، چون وضعیت کرونا در تهران اصلا وضعیت خوبی نیست، اما نتیجه چه شد، هیچ همه جا باز است، بیمارستان‌ها جا ندارند و چیزی که ارزان از دست می‌رود جان آدم هاست.

کد خبر: ۱۰۱۸۷۲
۰۸:۵۴ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۰

 

دست

دیدارنیوزـ نسرین نیکنام: تعطیل اصناف، اداره‌ها و مراکز مختلف در زمان اوج گیری کرونا تدبیری بود که تصمیم گیران ستاد ملی کرونا از همان آغاز آن را اتخاذ کردند و میزان نتیجه گیری از آن مناسب بود، اما اوج گیری دوباره کرونا درست بعد از این تعطیلی‌ها تمام داشته هایمان را نقش برآب می‌کرد، تکلیف واکسیناسیون هم کاملا مشخص است، روند کند آن موضوعی است که نه یک بار بلکه ده‌ها بار درباره آن صحبت کردیم و مسئولان هم وقتی فشار افکار عمومی روی این موضوع را جدی می‌دیدند، در سخنرانی هایشان تنها کاری که می‌کردند این بود که این کوتاهی را از گردن خود بردارند و گردن این کشور و آن کشور و این همسایه و آن همسایه بیندازند بعضا هم مردم را با واژه‌های قصاری مقصر جلوه دهند و شاید از این طریق بتوانند فرار رو به جلو کنند که موفق هم بودند!

اما چیزی که در این روز‌ها بیش از هر چیز دیگری و فارغ از کم کاری‌ها باید درباره آن صحبت کرد بالا رفتن آمار مبتلایان به کرونا دلتا و واکنش‌های مختلف بدن به این ویروس و در نهایت دارو‌هایی است که گویا در مواجه با این نوع از کووید ۱۹ یارای مقاومت صد در صدی ندارد و در مدت زمان کوتاهی جان آدم‌ها را می‌گیرد. البته به این شرایط کمبود تخت در بیمارستان ها، فرسودگی کادر درمان، نبود یک سری دارو‌های کرونا هم اضافه کنیدتا عمق فاجعه بیشتر مشخص شود.


بیشتر بخوانید:کرونا هیچ وقت تمام نمی‌شود!


نظراتی که پشت تریبون می‌ماند!

وقتی اوضاع بحرانی و سخت می‌شود، تنها چیزی که به ذهن همه می‌رسد این است که به سراغ متخصصان این حوزه بروند و از آن‌ها راه چاره بخواهند، یکی از کسانی که در این مدت از وضعیت بد بیمارستان‌ها بدتر شدن اوضاع در هفته‌های بعد سخن می‌گفت، مینو محرز بود، او بار‌ها در گفت و گوهایش ویروس دلتا را ویروس خطرناک تری نسبت به بقیه ویروس‌ها دانست و نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دوری از اجتماعات تاکید زیادی داشت. از سوی دیگر روسای بیمارستان‌های دیگر از بیمارستان امام خمینی (ره) گرفته تا مسیح دانشوری و همه و همه بیمارستان‌ها همه یک نظر واحد داشته و دارند اینکه مراجعات سرپایی به طرز عجیبی افزایش‌یافته و در روز‌های اخیر رکورد آمار بستری طی هفده ماه گذشته را داشتیم.

سید علی دهقان منشادی معاون درمان مجتمع بیمارستانی امام خمینی با اشاره به وضعیت نامناسب بیمارستان‌ها می‌گوید: این وضع در اغلب بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران مشاهده می‌شود. به علاوه هجوم بیماران غیر کووید ۱۹ در این موج ما را با چالش‌های جدی مواجه کرده است.

دهقان منشادی با اشاره به تعطیلی ۶ روزه تهران می‌افزاید:: به نظر می‌رسد شیب کماکان صعودی است و ما هنوز به قله پیک نرسیده ایم. این تعطیلی ممکن است کمی در کاهش شتاب موج و رفع خستگی کادر درمان کمک کند اجرای شیوه نامه درمان بحران در قالب بستری موقت به کاهش میزان بستری در این موج بسیار کمک کرد، ولی با این حال کافی نیست.

با وجود این همه هشدار و اظهار نظر نه تنها در تعطیلی‌های اخیر تهران آمار مبتلایان پایین نیامده بلکه با باز بودن پاساژ‌ها و رستوران‌ها و سایر مراکز که علی وهاب زاده مشاور وزیر بهداست هم به آن اذعان داشته آمار چند برابر شده است و بیمارستان‌ها هیچ تختی برای بستری کردن ندارند و هر جا که مراجعه می‌کنید تنها با یک چیز مواجه می‌شود تخت خالی نداریم! حالا شنیده می‌شود که بازار سیاهی که برای پیدا کردن تخت خالی هم در ازای دریافت ۳۰ میلیون تومان به راه افتاده، چون نکته قابل تاملی است که مجالی برای پرداختن به آن در این گزارش نیست، اما در گزارش‌های بعدی حتما صحت و سقم این موضوع هم بررسی می‌کنیم.


بیشتر بخوانید:کمبود دارو‌ی استرادیول؛ تحریم، مافیا و سومدیریت!


دارو‌هایی که قدرت مقابله با دلتا را ندارند

در ابتدای گزارش درباره کم اثر شدن برخی از داروهایی که در مواجه با کووید کرونا دلتا صحبت کردیم و نکته‌ای که از همان روزهای آغاز کرونا در ایران بارها از زبان پزشکان و متخصصان مطرح شد این بود که از خوددرمانی و استفاده از داروهای مختلف بدون تجویز پزشک خودداری شود.

دکتر میسا قیم، پزشک و متخصص بیماری های داخلی در این باره می گوید: در قدم اول از تجویز داروهای سرخود توسط بیمار و یا تجویز داروهای غلط دوری کنیم.

او هدف مهمتر را آموزش صحیح به بیماران برای تصمیم گیری به موقع و عدم تصمیم گری سرخود برای پرهیز از داروهای تجویزی توسط پزشک می داند و می گوید:درمان زودرس ضد ویروس در روزهای ابتدایی در بیماران پر خطر و درمان زودرس فاز التهابی بسیار مهم است و عموما پنج روز اول طی یک هفته اول تعیین کننده ورود با عدم ورود بیمار به فاز التهابی است.

به گفته این پزشک هر چند تجویز داروهای ضد ویروس در پاندمی کمکی به کاهش انتقال ویروس در جامعه می کند اما منطقی این است که در بحران پیش رو منتظر مطالعات با درجه علمی یک نباشیم اما برخی از داروهایی که به آن اشاره می کنیم پروتکلی است که وزارت بهداشت روی آن تاکید دارد.

این پزشک می گوید: رسپیژن فقط در فاز تکثیر ویروسی و در بیماری خفیف نهایتا تا روز هفتم تجویز می شود و به هیچ عنوان بعد از آن و حتی در فاز درگیری ریوی نباید تجویز شود.

قیم درباره داروهای فاز ویروسی می افزاید: در این فار داروهای آنتی بیوتیک به طور معمول جایگاهی ندارند مانند ازیترومایسین، پنی سیلین، تاوانکس و آموکسی کلاو و ... در کنار این ممکن است استفاده از ویتامین هایی مانند ویتامین سی و دی و خانواده بی و یا مکمل هایی مانند زینک سلنیوم با دستور پزشک موثرتر باشد.

این متخصص بیماری های داخلی تاکید می کند: در دستور العمل کشور درمان کووید، وزارت بهداشت اصلی ترین داروهای ضد ویروس را "هیدروکسی کلروکین" و " فاویپیراویرا"است که طبق استناد به برخی مقالات چون می توانند در روزهای اول فاز تکثیر اثرات ضد ویروس داشته باشد توصبه به تجویز آن فقط در سه روز اول بیماران سرپایی و بیماران پر خطر شده است و این را هم بدانید که این داروها به هیچ عنوان در فاز التهابی بیماری و بستری شده در بیمارستان تجویز نمی شود.

این پزشک یادآور می شود: از نظر ما بهترین ضد ویروسی حتی تا قبل از روز دهم فقط داروی رمدیسیویر است که مطالعات بسیار معتبرتری دارد و در بیماران پر خطر به محض شروع علائم فاز التهابی تجویز می شود؛ این دارو در بخش بستری بیمارستان و یا در کلینیک های سرپایی بیمارستان تزریق می شود.

قیم تاکید می کند: در نهایت هنوز هم واکسیناسیون گسترده کووید می تواند ما را از این پیک های پی در پی نجات دهد.

با توجه به اینکه تعطیلی ها و دستورالعمل های تعیین شده تاثیری در کاهش ابتلا به کرونا دلتا نداشته است، خواسته مردم از مسئولان بهداشتی کشور این است که تنها راه باقی مانده یعنی واکسیناسیون را هر چه زودتر تسریع ببخشند تا شاید ایران هم مانند خیلی از کشورها از شر این ویروس خلاص شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی