تیتر امروز

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند
گزارش اختصاصی دیدارنیوز از مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم

سردار علایی: نابودی اسرائیل حتمی است، چون امام (ره) فرمودند

سردار حسین علایی در مراسم چهل و چهارمین سالگرد شهادت محمد منتظرالقائم ضمن بیان روایت خود از عملیات آمریکایی طبس و نحوه به شهادت رسیدن منتظرالقائم، در دفاع از عملیات ایران علیه اسرائیل گفت: اسرائیل...
در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی
عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در تنگنای بیست و نهم

در جستجوی روزنه‌ای حدفاصل ساختار حقیقی و حقوقی

در بیست و نهمین برنامه از تنگنا و فصل سوم آن، حامد شجاعی میزبان عماد بهاور، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران است و درباره تحولات درونی این تشکل و برخی مسائل مهم فضای سیاسی گفت‌وگو کرده است.
تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...

افزایش سفر‌های مردم با وجود کاهش تردد!/ تهرانی‌ها و البرزی‌ها رکورد زدند

هفته گذشته و در حالی که ممنوعیت‌های تردد بین استانی از نیمه آن اعمال شد، تردد‌های بین استانی مردم با کاهش ۹ درصدی نسبت به ۲ هفته گذشته مواجه شد، اما سفر‌های مردم به نظر افزایش یافته است.

کد خبر: ۱۰۱۸۶۶
۱۵:۱۹ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۰

ممنوعیت تردد و افزایش سفر‌ها

دیدارنیوز ـ در شرایطی که هفته گذشته و براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا ممنوعیت تردد بین استانی از ساعت ۱۸ روز دوشنبه ۲۸ تیرماه آغاز شد و قرار است تا ساعت ۷ صبح دوشنبه هفته جاری (چهارم مرداد) ادامه پیدا کند، آخرین وضعیت تردد‌های بین استانی نشان می‌دهد این ممنوعیت تا حدودی در کاهش سفر‌های جاده‌ای مردم تأثیرگذار بوده است.

ممنوعیت تردد و افزایش سفر‌ها

براساس جدیدترین گزارش مرکز مدیریت راه‌های کشور از تحلیل وضعیت تردد در بازه زمانی ۲۵ تا ۳۱ تیرماه نشان می‌دهد که متوسط تردد روزانه بین استانی از جمعه ۲۵ تیرماه تا پنج‌شنبه ۳۱ تیرماه یک میلیون و ۶۷۳ هزار و ۱۷۴ وسیله نقلیه بوده است که این آمار نسبت به مدت مشابه هفته قبل از این گزارش (۱۸ تا ۲۴ تیرماه) ۹ درصد کاهش یافته و تنها یک درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

البته مردم مانند همیشه سفر‌های خود را قبل از اعمال این ممنوعیت آغاز کرده بودند و از روز یکشنبه هفته گذشته تا عصر روز بعد از آن، روند افزایشی در نمودار‌های منتشر شده مشهود است و تردد‌های بین‌استانی مردم در این بازه حدود ۲۴ ساعته تا حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار وسیله نقلیه هم افزایش یافت.

ممنوعیت تردد و افزایش سفر‌ها

آمار دیگری نشان می‌دهد که مردم سفر‌های خود را در ایام ممنوعیت کاهش ندادند. چراکه در همین بازه مورد بررسی مجموعا حدود ۹ میلیون ۳۹ هزار خودرو با پلاک یکتا در محور‌های مواصلاتی مختلف مشاهده شده‌اند و این تعداد، ۴۰۰ هزار وسیله نقلیه بیشتر از تعداد اعلام شده در هفته قبل از این گزارش است. البته مثل همیشه عمده این خودرو‌ها (بیش از ۲۰ درصد) متعلق به استان‌های تهران و البرز بودند و خودرو‌هایی با پلاک استان‌های خراسان رضوی، فارس، اصفهان و مازندران در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

این مسئله نشان می‌دهد گرچه تردد وسایل نقلیه مختلف به صورت کلی در محور‌های مواصلاتی کاهش یافت و حتی نگاهی به نمودار خطی این گزارش نشان می‌دهد دقیقا در روز اعمال ممنوعیت تا پنج‌شنبه هفته گذشته روند رو به افزایش تردد‌های بین استانی رو به کاهش گذاشته است، اما خودرو‌های غیربومی در استان‌های مختلف بیشتر از هفته گذشته مشاهده شدند.

به عنوان مثال تغییرات انباشت خودرو در استان‌های مازندران و گیلان در هفته گذشته نشان می‌دهد که بیشترین انباشت وسایل نقلیه در مازندران در بازه زمانی ۲۲ تا ۳۱ تیرماه مربوط به روز پنج‌شنبه ۳۱ تیرماه با ۴۷ هزار و ۲۷۱ وسیله نقلیه بوده که بیش از دو برابر نسبت به دو هفته قبل افزایش یافته است و بیشترین خودرو‌های غیربومی مشاهده شده در سطح استان مربوط به تهران و البرز، گلستان، خراسان رضوی، اصفهان و گیلان بوده‌اند. همچنین بیشترین انباشت وسایل نقلیه در گیلان نیز با ۲۹ هزار و ۶۰۵ خودرو مربوط به همین روز بوده است که عمده آن‌ها مربوط به تهران و البرز، مازندران، قزوین، اردبیل و آذربایجان شرقی بوده‌اند.

نکته قابل تأمل دیگر اینکه با وجود کاهش تردد بین استانی در هفته گذشته نسبت به هفته قبل از آن در اکثر استان‌های کشور، سیستان و بلوچستان و اردبیل شاهد افزایش ۹ و ۸ درصدی تردد بوده‌اند و این مسئله با توجه به شیوع ویروس کرونا هندی دلتا نگران کننده به نظر می‌رسد.

ممنوعیت تردد و افزایش سفر‌ها

مهم‌تر اینکه وضعیت تردد بین استانی وسایل نقلیه مختلف و قیاس آن با بازه زمانی مشابه در سال گذشته نشان می‌دهد استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، فارس، گلستان و اردبیل با ۱۳۵ درصد، ۵۵ درصد، ۳۵ درصد و ۲۰ درصد بیشترین افزایش تردد را در میان دیگر استان‌ها تجربه کردند.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی