تیتر امروز

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد
«دیدارنیوز» چالش‌های تیم اقتصادی دولت را بررسی کرد:

تیم اقتصادی دولت، دردی که درمان نمی‌شود/ خلجی: بیکاری، تورم و نقدینگی کاهشی و اقتصاد در حال رشد، تیم اقتصادی دست نمی‌خورد

از ابتدای شروع به‌کار دولت سیزدهم تحلیل‌گران از تیم اقتصادی انتقاد کرده‌اند و معتقدند دولت و مجلس به دلیل نگاه‌‌های سیاسی دست به تغییر مثبت در کابینه نمی‌زند. گزارش جای نکاهی اجمالی به این موضوع...
اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم
بررسی موانع تولید در گفت‌وگو با مدیر عامل آریا چوب نفیس آفرینش+ویدیو

اکبر حسنی: بانک‌ها برای تسهیلات تولید هزار بهانه می‌تراشند/ می‌توانستم با پولم دلار بخرم

موانع، مشکلات و کارشکنی‌های مسیر تولید از ثبت درخواست و اخذ پروانه تا وارد کردن سخت افزار و موضوع ترخیص آن در گمرکات ایران در گفت‌وگوی دیدار با یک کارآفرین.
گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...

اینجا بلوچستان بی‌آب نیست؛ اصفهان است

«اینجا بلوچستان نیست، اینجا کلانشهر اصفهان است، یک هفته است که آب نداریم» ...

کد خبر: ۱۰۱۰۴۵
۱۳:۰۵ - ۲۷ تير ۱۴۰۰

بی آبی در کلانشهر اصفهان

دیدارنیوز ـ این بخشی از صحبت یکی از شهروندان اصفهان است که گلایه و بغض می‌گوید: یک هفته بیشتر است که آب نداریم، دولتمردان نه به بی آبی بلوچستان توجه می‌کنند، نه به مشکل ما؛‌ای کاش کسی فکری به حال ما بکند.

اینجا نصف جهان، شهر زنده رود است، اما طی چند هفته گذشته در نقطه به نقطه این شهر، آبرسانی به صورت سیار انجام می‌شود، فرقی نمی‌کند بالای شهر باشد یا پایین شهر، این روز‌ها اصفهانی‌ها به کرات طعم کم آبی و بی آبی را احساس می‌کنند.

خرداد امسال، خامسی- معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، اعلام کرد که در تلاشیم امسال جیره بندی آب نداشته باشیم، اما وضعیت بارندگی‌ها و ذخایر منابع آبی چندان مطلوب نیست؛ درحال حاضر حدود ۱۵۳ شهر دارای تنش آبی هستند، البته این بدین معنا نیست که در این شهر‌ها آب قطع می‌شود و پیش‌بینی ما این است که اگر بیش از ظرفیت سامانه آب مصرف نشود، قطع آب نخواهیم داشت.

از سوی دیگر امینی- مدیرعامل شرکت آبفای اصفهان تاکید کرد که امسال به دلیل کاهش بارش‌ها با تنش آبی مواجهیم و برای گذر از این بحران همه باید مدیریت مصرف آب را جدی بگیرند.

همچنین استاندار اصفهان اواخر اردیبهشت امسال در جلسه شورای اداری اصفهان عنوان کرد که بزرگترین دغدغه من و تمام مدیران در سطح استان اصفهان تامین آب شرب است و در صورتی که مدیریت مصرف آب انجام نشود، ممکن است تابستان شاهد قطع آب در کل استان باشیم.

رضایی همچنین در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان در اوایل تیر ماه، با اشاره به اینکه وضعیت آب در استان نه به صورت کم‌آبی، بلکه به صورت بحرانی است و تمام دستگاه‌ها و مردم باید برای عبور از این معضل، همکاری کنند، تاکید کرد: بی‌آبی، معضل بزرگ اصفهان است و وقتی آب نباشد نه تنها حیات نیست، بلکه فرهنگ و زندگی و دیگر اقدامات دستگاه‌ها نیز وجود ندارد، بنابراین باید در این بخش، یک نگاه فرادستگاهی، کلان و استانی داشته باشیم.

اگرچه امینی- مدیرعامل آبفای استان اصفهان با توجه به شرایط بحرانی سد زاینده رود، همواره این اطمینان را داده که با وجود کمبود ۴.۳ مترمکعب بر ثانیه آب شرب در زمان اوج مصرف، احتمال دارد مردم با کاهش فشار آب مواجه شوند، اما هیچ گونه جیره بندی آب در استان اصفهان نخواهیم داشت و امسال نیز تلاش می‌کنیم آب شرب مردم در فصل تابستان تامین شود، اما طی هفته‌های گذشته در نقطه به نقطه کلانشهر اصفهان شاهد نه افت فشار آب، بلکه قطعی آب هستیم و اصفهانی‌ها طعم تلخ بی آبی را در این گرمای طاقت فرسا می‌چشند و تصاویر و فیلم‌های مختلف از آبرسانی سیار در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی گویای این موضوع است، اگرچه ابتدا تصور می‌شود اینجا یک شهرستان محروم است.

بی آبی در کلانشهر اصفهان

مدیر سامانه ارتباط با مشتریان آبفای استان اصفهان با تایید این مطلب می‌گوید: با هدف به حداقل رساندن مشکلات مردم در زمان کاهش شدید فشار آب، عملیات آبرسانی سیار به مناطق مختلف شهر اصفهان همچنان ادامه دارد و طی هفته گذشته بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر آب از طریق آبرسانی سیار در استان اصفهان توزیع شده است.

به گفته عباس عباسی خاک، با توجه به گرمای شدید هوا در هفته گذشته و قطع آب برخی از نقاط شبکه توزیع، از تاریخ ۱۹ تا ۲۵ تیر ماه جاری، آب مورد نیاز مردم با اعزام ۲۲۷ تانکر آبرسانی سیار به ظرفیت‌های ۶ تا ۲۷ هزار لیتر در مناطق شش گانه شهر اصفهان، فلاورجان، نجف آباد، برخوار، شاهین شهر، نایین، چادگان، سمیرم، اردستان، زیار و تعدادی از روستا‌های تابعه تامین شد.

او با اشاره به میانگین دمای ۴۰ درجه‌ای هفته گذشته، می‌گوید: در دمای ۴۲ درجه روز ۱۹ تیر ماه جاری، ۷۳ درصد از تماس‌ها با شماره ۱۲۲ (سامانه ارتباط با مشتریان آبفا) مربوط به افت فشار و قطعی آب بوده است، در حالیکه ۲۵ تیر ماه که دمای هوا به ۳۷ درجه سانتیگراد کاهش یافت، تماس‌های مربوط به قطعی آب ۶۲ درصد کل تماس‌ها را شامل می‌شده است، همچنین مجموع تماس‌های ورودی به سامانه ۱۲۲ طی هفته گذشته حدود ۶۶ هزار و ۷۰۰ تماس بود، آمار‌ها نشان می‌دهد تعداد این تماس‌ها با دمای هوا ارتباط مستقیم دارد و میانگین تماس‌ها در گرمترین روز‌های هفته گذشته با دمای ۴۲ درجه، بیش از ۱۰ هزار و ۷۰۰ مورد بوده است، در حالیکه در دمای ۳۷ درجه، در حدود ۳ هزار و ۹۰۰ تماس ثبت شده است.

به گفته مدیر سامانه ارتباط با مشتریان آبفای استان اصفهان، آبرسانی سیار به نقاط مختلف سطح شهر اصفهان تا رفع مشکل کم آبی ادامه دارد و طی هفته گذشته تاکنون آبرسانی سیار با تانکر به خیابان‌های رباط، درخشان، مقداد، کاشانی، آل محمد، ملک، کوی امام، خسروپور و محله‌های یزدآباد، ابریشم، انصار و مسکن مهر افجد در شهر فلاورجان و همچنین محله‌های آتشگاه، کهندژ، دشتستان، آل خجند، مولوی، پروین، سروش، قهجاورستان، ملک شهر، بلوار ارتش، حکیم نظامی، بیمارستان امین، امید، آزمایشگاه نوبل، بیمارستان صدوقی و خیابان‌های مهر، مهران، ۲۲ بهمن، درخشان، رهنان، غرضی، خردمند، گلستان، مولوی، رباط و باهنر انجام شده و آبرسانی ادامه دارد.

بی آبی در کلانشهر اصفهان

گرما و بی آبی گویا تمامی ندارد، شهروندی با بیان این موضوع، به ایسنا، می‌گوید: طی چند هفته گذشته آن قدر بی آبی چشیدیم و زنگ زدیم تا بالاخره تانکری به این محله آمد، اما مگر این میزان آب کفاف چه مدت زمان را می‌دهد، خیلی زیاد، نصف روز؛ مگر با این آب می‌توان استحمام کرد، مگر می‌توان کوه جمع شده ظرف‌ها را شست، شاید کمی برای شستشوی ضروری و خوردن باشد، اما این راه چاره نیست، مسئولان باید راه چاره اساسی بیندیشند.

شهروندی دیگری هم با گلایه به وضعیت بی آبی و در حالیکه که از تانکر چند دبه آب برمی دارد، می‌گوید: طی ۱۵ روز گذشته به خصوص به شدت درگیر بی آبی هستیم و تنها سه ساعت آب داشتیم، اما به یک باره طی یک هفته گذشته همان سه ساعت آب هم قطع شد و بی آبی نظم زندگی مان را برهم زده و به اندازه یک شیر سماور و یا حتی یک قطره آب هم نداریم.

زن میانسالی هم با کلافگی می‌گوید: دایم می‌گویند کرونا، اما حتی قطره آب هم نداریم تا دستمان را بشوییم، تمام خانه پر از ظرف کثیف پر شده، نه می‌توانم غذایی درست کنم، نه نظافتی داشته باشیم. با این شرایط آیا می‌توان حرفی از کرونا زد.

او در حالیکه دو بطری یک و نیم لیتری آب در دست دارد، به اعتراض می‌گوید «دایم می‌گویند در مصرف آب صرفه جویی کنید، اما مگر آبی برای صرفه جویی داریم».

خانم مسنی هم از دردسر‌های بی آبی و آبرسانی سیار می‌گوید که به دلیل شرایط سنی خود و همسرش، حتی زمانی که آبرسانی سیار به محله انجام می‌شود، توان جابجایی بطری و دبه آب را ندارد و هر بار از همسایه‌ها درخواست کمک می‌کند.

مرد میانسالی هم با انتقاد به شرایط بی آبی به ایسنا، می‌گوید:‌ای کاش افت فشار آب داشتیم، چند روزی است که حتی یک قطره آب هم در لوله‌های آب جریان ندارد،‌ای کاش مسئولان درک کنند که تامین آب برای ما از گوشت، مرغ و ... واجب‌تر است.

او اضافه می‌کند: بعد از تماس‌های بسیار، یک تانکر از طرف شرکت آبفا به این محله اعزام شد و سهم اهالی محله تنها دو یا چند دبه است که این آب هم شاید کفاف چند ساعت را بدهد.

خانم دیگری هم می‌گوید: اینجا بلوچستان نیست، اینجا کلانشهر اصفهان است، یک هفته بیشتر است که آب نداریم، دولتمردان نه به بی آبی بلوچستان توجه می‌کنند، نه به مشکل ما؛‌ای کاش کسی فکری به حال ما بکند.

مرد جوانی هم به ایسنا، می‌گوید: طی دو هفته گذشته قطع ۲۴ ساعته آب داریم در مجمع مسکونی ما زن باردار، خانواده‌های بچه دار و بیمار، مسن و ... با بی آبی زندگی سختی دارند؛ مسئولان می‌گویند در تلاشند، اما نمی‌دانم چرا برای آب اصفهان کاری نمی‌کنند و چرا محلات دیگر افت فشار آب دارند و حداقل چند ساعت آب آن‌ها وصل می‌شود، اما ما در این مدت به طور کامل آب نداریم تا چه اندازه می‌توانیم شل آب خریداری کنیم، چقدر به خاطر بی آبی می‌توانیم به پارک برویم، این راهش نیست.

او ادامه می‌دهد: قطره قطره قدر این آب را باید بدانیم، اما چطور می‌توانیم با یک بطری یک یا دو لیتری این تابستان گرم را در شرایط کرونا تحمل کنیم، بعد از تماس‌های بسیار، تماس و شکایت بالاخره اداره آب یک تانکر آب را به این محله شلوغ فرستاد، اما این میزان آب مگر تا چه مدت جوابگوی شرایط قطعی کامل آب است.

این بخشی از گلایه‌های اصفهانی‌ها از بی آبی و قطع کامل آب در گرمای بیش از ۴۰ درجه تابستان ۱۴۰۰ است، اگرچه دبه‌های آب توسط پیر و جوان و حتی بچه‌ها از تانکر آبرسانی سیار روانه خانه‌های اصفهانی‌ها می‌شود، اما باید دید راهکار نهایی تامین آب شرب اصفهان یعنی فاز اضطراری سامانه دوم آبرسانی اصفهان بزرگ چه زمانی وارد مدار می‌شود؟

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی