تیتر امروز

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف
چه کسی رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد؟ دیدار گزارش می‌دهد:

گزینه‌های اصولگرا‌های تندرو برای حذف قالیباف

محمدباقر قالیباف گرچه نفر اول انتخابات مجلس دوازدهم از تهران نشد، اما همچنان انتظار دارد که در مقام شیخ مکلای جریان اصولگرا، در جایگاه خود ابقا شود، گزینه‌های دیگری نیز برای ریاست بر مجلس مطرح...
آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار
دیدار نخستین برنامه از "پریسکوپ" را منتشر می‌کند

آینده معماری؛ از دانشگاه تا کف بازار کار

با توجه به طیف گسترده علاقه مندی‌ها در دهه‌های اخیر در زمینه‌های شغلی و به طبع سردرگمی و عدم آگاهی نسل نوجوان و جوان (نسل Z) نسبت به آینده، بازار کار، میزان درآمد، جایگاه شغلی و اجتماعی هر حرفه...
حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم
از چشم جهان (۱۴۶)

حمله اسرائیل به ایران: محدود، اما حاوی پیام مهم

پس از تنش‌های شدید اخیر میان تهران و تل‌آویو که با حمله مستقیم ایران و پاسخ محدود اسرائیل در اصفهان همراه بود، نویسندگان نشریه نیویورک تایمز آمریکا در گزارشی به این موضوع حساس در خاورمیانه پرداختند...
از چشم جهان (۵)

بایدن همچنان به دنبال احیای برجام!

حمیدرضا بابایی در پنجمین شماره ستون از چشم جهان مقاله‌ای از پولتیکو را ترجمه کرده است که رویکرد دولت بایدن و متحدان آن در قبال مذاکرات وین و احیای برجام را تشریح می‌نماید.

کد خبر: ۱۰۰۸۶۰
۱۶:۴۲ - ۲۶ تير ۱۴۰۰

بایدن احیای برجام

دیدارنیوز ـ سرویس بین‌الملل: نهال طوسی در نشریه پولیتیکو یادداشتی در مورد روابط ایران و آمریکا نوشته و تاکید کرده است که دولت بایدن و حامیانش سرسختانه به دنبال احیای برجام هستند.. دیدار یادداشت مذکور را ترجمه و در اختیار خوانندگان قرار داده است.

منبع: نشریه پولیتیکو
نویسنده: نهال طوسی
مترجم: حمیدرضا بابایی

تلاش‌های رئیس‌جمهور "جو بایدن" برای احیاء توافق هسته‌ای ایران فعلا با ناکامی مواجه شده است. اتهام مطرح شده علیه ایران مبنی بر برنامه‌ریزی تهران برای ربودن یک شهروند آمریکایی، کمکی به این وضع نمی‌کند.

به دنبال انتشار خبر مربوط به اتهام توطئه که جزییات آن در کیفرخواست فدرال آمده است، یک مقام آمریکایی آشنا با این مساله گفت با وجود آنکه مذاکرات با تهران ظاهرا متوقف شده است، دولت بایدن به تلاش برای احیاء توافق هسته‌ای ادامه خواهد داد.

این مقام آمریکایی گفت پایان دادن به برنامه هسته‌ای ایران یکی از "مهم‌ترین و ضروری‌ترین نگرانی" آمریکا است. "یک برنامه هسته‌ای نامحدود، هر چالش و تهدیدی را که از جانب ایران با آن روبرو هستیم، محسوس‌تر و خطرناک‌تر می‌کند."

روز چهارشنبه سنای آمریکا جلسه طبقه‌بندی شده توجیهی با "آنتونی بلینکن" وزیر خارجه برگزار کرد. سناتور‌های حاضر در این نشست از دورنمای دیپلماسی هسته‌ای در قبال تهران، ابراز بدبینی کرده‌اند.

"باب منندز" رئیس کمیته روابط خارجی سنا از حزب دمکرات، بعد از سخنرانی بلینکن در این نشست، به پولیتیکو گفت، "ظاهرا کار‌ها در حال پیشرفت هستند. اما به نظر می‌رسد قرار نیست به زودی اتفاقی بیفتد؛ البته اتفاقات همواره قابل تغییر هستند." منندز که از معدود دمکرات‌های مخالف توافق هسته‌ای ایران است، افزود اتهام آدم‌ربایی که روز سه‌شنبه مطرح شد، "حسن‌نیت ایرانی‌ها" را زیر سوال می‌برد.

"مارک وارنر" رئیس کمیته اطلاعاتی سنا از حزب دمکرات هم می‌گوید: "در این مرحله گزینه‌های زیادی وجود ندارد" و "خروج (از برجام) اوضاع را برای ما، متحدانمان، منطقه و دوستان اروپایی‌مان بهتر نکرده است." اشاره او، تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ بود.

در همین حال منتقدین از این فرصت استفاده کرده و از دولت آمریکا خواسته‌اند مذاکرات را رها کند. "مایکل مک کول" عضو ارشد جمهوری‌خواه در کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان، هشدار داد آمریکا ابزار اِعمال فشار بر ایران را از دست خواهد داد، زیرا احیاء برجام به معنای لغو بسیاری از تحریم‌های اقتصادی آمریکا است. وی گفت بدون  وجود این تحریم‌ها آمریکا نمی‌تواند اطمینان یابد که ایران درباره سایر موضوعات مهم فراتر از مساله هسته‌ای، مذاکره خواهد کرد.

مک کول در بیانیه‌ای اعلام کرد، "این رژیمی است که آمریکایی‌ها را به گروگان می‌گیرد و فعالانه تلاش می‌کند یک آمریکایی را از خیابان‌های نیویورک برباید. تا پیش از پایان این حملات به شهروندان ما، رئیس جمهور بایدن نباید در هیچ سطحی با ایران توافق کند."

جمهوری اسلامی ایران ادعای تلاش برای ربودن مسیح علی‌نژاد را قویا تکذیب کرده و آن را سناریوی خیالی و هالیوودی آمریکا نامیده است...

مذاکرات برای احیاء توافق هسته‌ای، در هفته‌های اخیر متوقف شده است. مذاکره کنندگان ایرانی و آمریکایی به صورت غیرمستقیم و از طریق واسطه‌های اروپایی در وین در حال گفتگو بوده‌اند. اما در پایان دور ششم، قرار است زمان دور بعدی مذاکرات تعیین شود. انتخاب رئیس جمهور جدید در ایران که هنوز مشغول تعیین اعضای تیم خود است، بر ابهامات موجود افزوده است.

یک مقام آمریکایی که به دلیل حساسیت موضوع خواست نامش فاش نشود، گفت، اما در حال حاضر، دولت آمریکا دستکم قصد دارد مذاکرات بیشتر را دنبال کند.

این مقام تاکید کرد آمریکا این توطئه ادعایی ایران را "به شدت محکوم می‌کند"، اما افزود این که وزارت دادگستری به دنبال این پرونده جنایی است، نشان می‌دهد واشنگتن می‌تواند در مواردی که بحث جمهوری اسلامی مطرح باشد، به چند هدف به صورت همزمان رسیدگی کند.

این مقام آمریکایی گفت، "لذا بله، ما قصد داریم از طریق پایبندی دوجانبه به توافق هسته‌ای، به تلاش‌هایمان برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران ادامه دهیم و در عین حال فعالانه از شهروندان آمریکایی، منافع آمریکا در خصوص موضوعات غیرهسته‌ای نیز دفاع کنیم."

"مارکو روبیو" سناتور جمهوری خواه و نایب رئیس کمیته اطلاعات سنای آمریکا در پایان جلسه توجیهی بلینکن گفت،: "هر کس که واقع گرا باشد، می‌داند دسترسی به یک توافق خوب دشوار است."

توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بسیاری از تحریم‌های اقتصادی بین‌المللی و آمریکا را علیه تهران لغو کرد. به ازای آن نیز محدودیت‌های شدید بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال شد. این توافق در دولت باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا حاصل شد و مذاکرات مربوط به آن با حضور چندین کشور از جمله روسیه و چین صورت گرفت.

ترامپ که برجام را شامل مواردی بسیار محدود با حدود زمانی دست و پاگیر می‌خواند، در دوران ریاست جمهوری‌اش از آن خارج شد. وی هم سو با نظر مخالفان همیشگی برجام می‌گفت این توافق باید دربرگیرنده سایر موارد دیگری هم می‌شد که از نظر آمریکا، رفتار ناپسند ایران نامیده می‌شود؛ از جمله برنامه موشکی بالستیک ایران و آن چه که واشنگتن حمایت تهران از تروریسم می‌خواند. ایران، اما بار‌ها تاکید کرده است بر سر برنامه موشکی‌اش که ماهیتی کاملا دفاعی دارد، هرگز مذاکره نخواهد کرد.

ترامپ علاوه بر آن، تحریم‌های آمریکا را دوباره علیه ایران اعمال و پویش موسوم به "فشار حداکثری" را درقبال تهران دنبال کرد تا آن را تضعیف کند. اقتصاد ایران از تحریم‌ها متاثر شده، اما جمهوری اسلامی بخش‌های زیادی از برنامه‌های هسته‌ای خود را ـ در پاسخ ـ ازسر گرفته است. (ایران اصرار می‌کند برنامه هسته‌ای‌اش کاملا صلح آمیز بوده و به دنبال تسلیحات اتمی نیست).

بایدن به دنبال پیوستن دوباره به توافق هسته‌ای بوده است، اما از لغو تحریم‌ها خودداری و آن را به پایبندی ایران به برجام منوط کرده است. بایدن همچنین می‌خواهد ایران تعهد دهد درباره مسایل غیر هسته‌ای در آینده مذاکره خواهد کرد و همچنین به دنبال راهی است که برجام تمدید شده و حتی بند‌های آن نیز افزایش یابد.‌

این مقام آمریکایی می‌گوید از آنجایی که ترامپ در سال ۲۰۱۸  از توافق برجام خارج شد و تحریم‌های بیشتری اِعمال کرد، رفتار ایران بهبود نیافته است. تهران همچنان از گروه‌های شبه نظامی در خاورمیانه حمایت می‌کند. این گروه‌ها به نظامیان آمریکایی از جمله با پهباد، حمله کرده‌اند... آمریکا مدعی است ایران به تلافی ترور یک ژنرال خود، درپی ترور سفیر آمریکا در آفریقای جنوب بود. ادعا‌هایی که تهران آن‌ها را رد می‌کند.

مقام آمریکایی افزود اتهام اخیر در خصوص علی‌نژاد نشان می‌دهد خروج از توافق هسته‌ای و اعمال "فشار حداکثری" بر ایران تاثیر چندانی برای تغییر رفتار محاسباتی ایران نداشته است.

وی گفت: "به بیان ساده می‌توان گفت از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، هیچ یک از مشکلات ما با ایران وضعیت بهتری نداشته است... بیشتر مسایلمان با ایران بدتر شده که با پیشرفت در برنامه هسته‌ای آن‌ها آغاز شد و اکنون به سطحی نامحدود رسیده است."

منتقدین برجام می‌گویند اگر این توافق احیا شود، ایران از نظر اقتصادی تقویت خواهد شد از جمله این که به ده‌ها میلیارد دلار از دارایی‌های توقیف شده‌اش دست خواهد یافت؛ و چند سال بعد که محدوده زمانی بند‌های اصلی برجام منتقضی شد، ایران قادر خواهد بود با موقعیت قوی‌تر مالی، در خاورمیانه و فراتر از آن خساراتی به بارآورد.

"بهنام بن طالبلو" عضو ارشد موسسه تندروی موسوم به بنیاد دفاع از دمکراسی، که از مخالفان سرسخت برجام است، می‌گوید باید اتهام وزارت دادگستری آمریکا را به عنوان یک هشدار تلقی کنیم. "قطعا اکنون به هیچ وجه زمان گفتگو درباره رفع تحریم‌های تروریستی و هیچ گونه تحریم دیگری نیست..."

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
نظر:
بنر شرکت هفت الماس صفحات خبر
رپورتاژ تریبون صفحه داخلی
شهرداری اهواز صفحه داخلی